Wanneer is een abonnementsmodel succesvol?
Er zijn een aantal aandachtspunten om een abonnementsmodel succesvol te laten zijn:
- Zorg dus voor goede informatie, nieuwsbrieven over best practices, instructievideo’s et cetera - Als u scheermesjes verkoopt, laat dan ook zien hoe iemand zich op de juiste manier scheert - Klanten moeten het product gebruiken, maar moeten ze het vooral goed gebruiken. Iemand die elke maand tien euro betaalt voor Spotify maar nauwelijks weet hoe het werkt, zal zijn abonnement eerder opzeggen. Daarom benadrukt Spotify bijvoorbeeld dat je muziek kunt downloaden op je mobiel voor onderweg, wanneer je geen wifi hebt.
- Meet de tevredenheid van je klanten - Vraag klanten naar hun ervaringen. Of u dat nu via de telefoon doet, via sociale media, een nieuwsbrief, panels maakt niet uit, maar treed in contact met uw klanten. Pas dan weet u wat er eventueel beter kan of welke behoeftes er leven. Het leidt bovendien tot meer loyaliteit;
- Geef klanten/abonnees geregeld een cadeautje of korting - Mensen die zich gezien, gekend en gewaardeerd voelen, zeggen hun abonnement niet zo snel op. Zorg er wel voor dat aanbiedingen, cadeau-acties of kortingsacties voor nieuwe klanten niet bij bestaande klanten terechtkomen als zij er niet van kunnen profiteren. Benader bestaande klanten ook zo persoonlijk mogelijk, niet in een bulkmailing of een brief die over iedereen kan gaan. Als u uw klant een beetje kent, kunt u misschien echt persoonlijke (kortings)aanbiedingen doen, waardoor hij besluit langer te blijven;
- Zorg dat het aanbod past en ook passend blijft - Als de klant in plaats van één keer per week nog maar één keer per twee weken van uw personal-fitnesstraining gebruik kan maken omdat hij tijdelijk drukke werkzaamheden heeft of om de week in het buitenland is, moet u het abonnement aanpassen. Anders raakt u uw klant misschien kwijt. Houd ook bij andere abonnementsvormen nooit te streng vast aan contracttermijnen of opzegboetes. Bied naast opschaalmogelijkheden ook downscale-vormen. Dat kweekt sympathie, en dat doet wonderen voor de loyaliteit;
- Benader je abonnees/klanten ruim voordat hun abonnement afloopt - Benader een klant niet pas als hij heeft opgezegd. Bied eventueel aantrekkelijke verlengingsvoorwaarden aan, of geef alvast een preview van nieuwe, voor hem interessante producten of diensten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 206 vragen en antwoorden over Sales.