Welke vragen staan er in een klassieke due diligence vragenlijst?
In de regel richt een due diligence onderzoek zich (in grote lijnen) op de financiële, juridische, fiscale en commerciële aspecten van een onderneming. De meeste adviseurs hebben standaard vragenlijsten voor zo’n onderzoek. Let op, het is van groot belang goed te letten op de bijzonderheden van de te onderzoeken onderneming en de standaard wordt altijd aangepast aan het specifieke geval.
Onder de te onderzoeken aspecten vallen onder andere*:
Onder de te onderzoeken aspecten vallen onder andere*:
- Belangrijke overeenkomsten. Hierbij moet gedacht worden aan joint venture-overeenkomsten, distributie-, agentuur-, licentie- en franchiseovereenkomsten, koop- en verkoopovereenkomsten, intentieverklaringen, overeenkomsten die de ondernemingen langere tijd binden, en dergelijke;
- Financiële informatie. Hierbij kan gedacht worden aan geldleningen, bankgaranties, pand- en hypotheekrechten, borgstellingen, kredietovereenkomsten, lease-overeenkomsten, schuldbewijzen, kruisverbanden, 403-verklaringen, deponeringsgegevens, jaarrekeningen, en dergelijke;
- Fiscale aspecten;
- Intellectuele en industriële eigendomsrechten. Te denken valt aan bijzondere knowhow, geregistreerde modellen en merkrechten, auteursrechten, octrooien, toegangscodes, informatie- en communicatietechnologie en dergelijke;
- Juridische procedures. Van belang zijn alle vonnissen waarbij de onderneming partij was, adviezen, vaststellingsovereenkomsten, dagvaardingen, gebeurtenissen welke tot aansprakelijkheden of procedures kunnen leiden, en dergelijke;
- Juridische structuur en interne organisatie. Hierbij kan gedacht worden aan de akte van oprichting, de huidige statuten, notulen van directie/ commissarissen/ aandeelhoudersvergaderingen, eventuele gedragscodes, het aandeelhouders/certificaathoudersregister, een directiereglement, een reglement van de raad van commissarissen, toezeggingen of verbintenissen tot emissie of bezwaring van aandelen, nog niet uitgevoerde besluiten die de identiteit van de vennootschap veranderen of een belangrijk onderdeel van de onderneming van de vennootschap betreffen, evenals aan uittreksels uit het Handelsregister en volmachten aan procuratiehouders, en dergelijke;
- Mededinging. Van belang zijn afspraken met concurrenten, prijsafspraken, correspondentie met de Nederlandse of Europese mededingingsautoriteiten. Is er bijvoorbeeld overheidssteun ontvangen (en is er ter zake een goedkeuring van de zijde van de Europese Commissie?) en dergelijke;
- Onroerende zaken. Te denken valt aan huurovereenkomsten, eigendomsakten, hypotheekakten, kwalitatieve rechten, milieuaspecten, en dergelijke.33 Aandacht verdient het voorwerp van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, welke sedert 1 juli 2007 van toepassing is. Op grond van deze wet worden bepaalde publiekrechtelijke beperkingen waaraan onroerende zaken onderworpen kunnen zijn kenbaar gemaakt doordat zij in een openbaar register moeten worden ingeschreven;
- Personeel. Hierbij valt te denken aan arbeidsovereenkomsten (denk vooral ook aan concurrentiebedingen),cao’s, verzekeringen ten behoeve van het personeel, pensioenregelingen en/of andere pensioentoezeggingen, aandelen/optieregelingen, OR-reglement, medezeggenschapsregels, toezeggingen en opgewekte verwachtingen ten opzichte van de werknemers op het punt van arbeidsvoorwaarden en/of op het gebied van medezeggenschap, en dergelijke;
- Toepasselijke regelgeving en vergunningen. Hierbij gaat het om licenties, vergunning ontheffingen, certificaten (ISO bijvoorbeeld), en dergelijke.
- Verzekeringen. Hierbij zijn van belang inhoud en looptijd van verzekeringspolissen en de bijbehorende algemene en bijzondere voorwaarden, de dekkingsomvang, de kring van verzekerden,tijdige premiebetaling, en dergelijke.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.