Waarom doet men een due diligence onderzoek?
Natuurlijk heeft de koper al een goed idee van de onderneming, anders zou hij niet aan de aankoop beginnen. In die zin is het due diligence onderzoek bij uitstek de toets van de uitgangspunten, beoordelingen en bevindingen die de koper al heeft gevormd. Het is in dat licht bijzonder nuttig voor de start van het onderzoek een “briefing” in te plannen tussen degene die het koopobject heeft geselecteerd en over de waarde daarvan voor de koper heeft nagedacht enerzijds en de adviseurs en internen die het onderzoek gaan doen anderzijds.
Er zijn drie praktische redenen om het onderzoek te doen:
Er zijn drie praktische redenen om het onderzoek te doen:
- Het due diligence onderzoek beoogt de koper in staat te stellen met goede argumenten te besluiten al of niet met de beoogde overname door te gaan en onder welke voorwaarden. Dit speelt zowel voor de koper als voor de verkoper;
- Als dat zo is afgesproken, kunnen de resultaten van het due diligence onderzoek bovendien leiden tot aanpassing van de transactievoorwaarden. Dat kan op de manier als afgesproken in de intentieverklaring of een dergelijke afspraak. Zonder afspraak daartoe is aanpassing op grond van due diligence onderzoek niet altijd aanvaardbaar, let daar op bij het maken van de afspraken;
- De uitkomsten van het onderzoek wegen mee in de formulering van de voorwaarden van de koopovereenkomst, met name de garanties en de vrijwaringen en ook andere afspraken voor na de transactie (hoe belangrijk of uitgebreid is het wenselijke concurrentiebeding).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.