Hoe verloopt de procedure van adviesaanvraag bij een overname?
Uitgaande van een overname van aandelen in een onderneming waar een gewone OR is ingesteld gaat de procedure ‘volgens het boekje’ als volgt:
- Het advies wordt schriftelijk gevraagd op het moment dat het advies van de ondernemingsraad nog van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit (tot het aangaan van de handeling bedoeld in artikel 25 WOR, in dit geval de overname) en betreft het voorgenomen besluit. Als het besluit slechts in de lucht hangt, moet het worden vermeld in de vergadering.
- Dan volgt het indienen van de adviesaanvraag. Daarin of daarbij moet duidelijk worden aangegeven: 'een overzicht van de beweegredenen voor het besluit, alsmede van de gevolgen die het besluit naar te verwachten valt voor de in de onderneming werkzame personen zal hebben en van de naar aanleiding daarvan voorgenomen maatregelen'. Ook moet de adviesaanvraag compleet zijn. De OR moet voldoende informatie ontvangen om het advies te kunnen formuleren.
- Er vindt in ieder geval een overlegvergadering over het gevraagde advies plaats en
- De OR geeft advies.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.