Kan een koper de overgang van (sommige) medewerkers voorkomen?
De wet beschermt de werknemer. Indien de onderneming waar hij werkt of de werkzaamheden die hij verricht worden overgenomen, blijft hij niet achter zonder baan. Hij gaat mee met het werk, zou je kunnen zeggen. De bescherming ziet op de positie van de individuele werknemer en het recht is ook een recht van iedere medewerker. Stel dat verkoper en koper zouden afspreken dat een bepaalde groep mensen niet 'daadwerkelijk verbonden zijn' met de over te nemen onderneming.
Als voorbeeld kun je denken aan: de afdeling onderhoud die niet hoort bij het wagenpark dat wordt overgenomen. Een lease portefeuille zou dan kunnen worden overgenomen en koper en verkoper zouden met elkaar bepalen dat daar wel de 25 medewerkers sales- en lease-administratie bij horen en niet de 5 medewerkers die binnen de verkoper het onderhoud aan het wagenpark plegen. Als dan na de overname de afdeling onderhoud wordt wegbezuinigd omdat het werk er niet meer is (de auto’s worden bijvoorbeeld nu elders onderhouden op verzoek van koper), dan zouden die 5 medewerkers met succes kunnen aankloppen bij koper om de rechten uit hun dienstverband (salaris en werk) op te eisen. Omdat een dergelijke claim grote kans heeft te worden toegewezen door een rechter en omdat de boetes en rentes die dan de koper (en ook nog deels de verkoper) boven het hoofd hangen snel toenemen, doen zij er goed aan de werking van 'overgang van onderneming' tijdig en volledig te onderkennen.
Kan er niets tegen worden gedaan, bijvoorbeeld indien partijen het erover eens zijn dat een bepaalde medewerker beter elders binnen de organisatie van koper, van verkoper of nog een ander tot zijn of haar recht zou komen? Dat kan alleen met medewerking van de medewerker zelf. De medewerker kan afzien van zijn recht op bescherming, door een nieuwe arbeidsovereenkomst te sluiten met de onderneming waar hij (wel) in dienst wil gaan. Een andere mogelijkheid is, het werk bij de verkoper voor de overname zo te reorganiseren dat die medewerkers niet meer bij het over te nemen onderdeel werken (in het voorbeeld: de afdeling onderhoud integreren met andere activiteiten van de verkoper).
Als voorbeeld kun je denken aan: de afdeling onderhoud die niet hoort bij het wagenpark dat wordt overgenomen. Een lease portefeuille zou dan kunnen worden overgenomen en koper en verkoper zouden met elkaar bepalen dat daar wel de 25 medewerkers sales- en lease-administratie bij horen en niet de 5 medewerkers die binnen de verkoper het onderhoud aan het wagenpark plegen. Als dan na de overname de afdeling onderhoud wordt wegbezuinigd omdat het werk er niet meer is (de auto’s worden bijvoorbeeld nu elders onderhouden op verzoek van koper), dan zouden die 5 medewerkers met succes kunnen aankloppen bij koper om de rechten uit hun dienstverband (salaris en werk) op te eisen. Omdat een dergelijke claim grote kans heeft te worden toegewezen door een rechter en omdat de boetes en rentes die dan de koper (en ook nog deels de verkoper) boven het hoofd hangen snel toenemen, doen zij er goed aan de werking van 'overgang van onderneming' tijdig en volledig te onderkennen.
Kan er niets tegen worden gedaan, bijvoorbeeld indien partijen het erover eens zijn dat een bepaalde medewerker beter elders binnen de organisatie van koper, van verkoper of nog een ander tot zijn of haar recht zou komen? Dat kan alleen met medewerking van de medewerker zelf. De medewerker kan afzien van zijn recht op bescherming, door een nieuwe arbeidsovereenkomst te sluiten met de onderneming waar hij (wel) in dienst wil gaan. Een andere mogelijkheid is, het werk bij de verkoper voor de overname zo te reorganiseren dat die medewerkers niet meer bij het over te nemen onderdeel werken (in het voorbeeld: de afdeling onderhoud integreren met andere activiteiten van de verkoper).
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 223 vragen en antwoorden over Fusies & Overnames.