Wat zijn systeemaspecten van de organisatie?
Het kan hierbij gaan om o.m.:
- Het wijzigen van de visie op de markt, omgeving, etc. op basis waarvan de missie via strategische keuzen zal worden gerealiseerd;
- Het wijzigen van de strategie van de onderneming;
- Het wijzigen van het business model van de onderneming (invoering van account management, synergieprojecten, invoeren van shared service centers, nieuwe producten, keuze voor nieuwe markten, andere afnemers,andere verdienmodellen, etc.;
- Het wijzigen van de uitgangspunten voor de partitie en attributie van beslissingsrechten (in het verleden onjuiste en misleidend aangeduid met decentralisatie en delegatie van verantwoordelijkheden; verantwoordelijkheid kan niet worden gedelegeerd);
- Het wijzigen van het systeem van profit centers, cost centers, investment centers e.d.
- Het wijzigen van de doelstellingen waarop gestuurd wordt;
- Het wijzigen van de grondslag van de bonus (is deze gebaseerd op de resultaten per business unit of op die van het gehele concern) (Bower 2003);
- Het wijzigen van de relatie tussen de hoogte van de bonus en gerealiseerde resultaten
- Het wijzigen van de managementinformatie
- Het wijzigen van de budgetstructuur (bijvoorbeeld van een ééndimensionale naar een muldimensionale budgetstructuur) (Kaplan and Norton 2008);
- Het wijzigen van het systeem voor het monitoren en beoordelen van prestaties van individuen en afdelingen.
- Het wijzigen van de organisatie van de informatie binnen de onderneming (bijvoorbeeld het introduceren van één gemeenschappelijk grootboek in plaats van een groot boek per business unit);
- Het wijzigen van de eigendomsverhoudingen van de onderneming, bijvoorbeeld door het invoeren van een franchise organisatie, etc.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.