Hoe kan het proces van een veranderingstraject geëvalueerd worden?
Het proces kan op tenminste twee niveaus worden geëvalueerd.
Het eerste niveau is dat van geplande doorlooptijd tegen de feitelijke, idem bestedingsuren, gerealiseerd deelprojecten, opportunity costs, out-of-pocket-costs, etc.
Het tweede niveau is dat van hoe betrokkenen het proces van verandering hebben ervaren. Nu is het maar de vraag of die ervaring, die in essentie emotioneel van karakter is, expliciet gevraagd moet worden. Willen mensen herinnerd worden aan perioden van onzekerheid, van aantasting van hun zelfrespect, van hun zelfvertrouwen? Er is grote kans dat een poging tot evaluatie van het proces in psychologisch zin bewustzijn oproept die destabiliserend werkt, dus mensen onzeker maakt waardoor de evaluatie niet alleen negatief uitpakt, maar zelfs het gevaar oproept de inmiddels weer positieve sfeer te niet te doen. Het is dan ook veel beter tijdens het proces als manager, als betrokken deskundige te letten op klinische signalen van betrokkenen die kunnen duiden op hoe mensen het proces beleven en of het proces goed is ontworpen en wordt uitgevoerd. Als er als retrospectief over het proces wordt gesproken is het aan te bevelen dat via de methode van positive inquiry (Cooperider) te doen, dat wil zeggen de nadruk te leggen op positieve ervaringen.
Het eerste niveau is dat van geplande doorlooptijd tegen de feitelijke, idem bestedingsuren, gerealiseerd deelprojecten, opportunity costs, out-of-pocket-costs, etc.
Het tweede niveau is dat van hoe betrokkenen het proces van verandering hebben ervaren. Nu is het maar de vraag of die ervaring, die in essentie emotioneel van karakter is, expliciet gevraagd moet worden. Willen mensen herinnerd worden aan perioden van onzekerheid, van aantasting van hun zelfrespect, van hun zelfvertrouwen? Er is grote kans dat een poging tot evaluatie van het proces in psychologisch zin bewustzijn oproept die destabiliserend werkt, dus mensen onzeker maakt waardoor de evaluatie niet alleen negatief uitpakt, maar zelfs het gevaar oproept de inmiddels weer positieve sfeer te niet te doen. Het is dan ook veel beter tijdens het proces als manager, als betrokken deskundige te letten op klinische signalen van betrokkenen die kunnen duiden op hoe mensen het proces beleven en of het proces goed is ontworpen en wordt uitgevoerd. Als er als retrospectief over het proces wordt gesproken is het aan te bevelen dat via de methode van positive inquiry (Cooperider) te doen, dat wil zeggen de nadruk te leggen op positieve ervaringen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.