Wat zijn de meest gemaakte fouten bij de implementatie van organisatieverandering?
Hierover bestaat weinig systematisch onderzoek, terwijl toch bekend is dat er veel fout gaat bij de implementatie van organisatieverandering. Dan dus maar uit eigen ervaring.
Het eerste wat in het oog springt is dat op zeker moment de leiding zijn aandacht voor het afmaken van de implementatie laat verslappen, bijvoorbeeld doordat de leiding zijn aandacht door incidenten laat bepalen in plaats van door doelstellingen en plannen.
De tweede in het oog springende fout is gebrek aan inzicht wat principiële kwesties zijn en wat pragmatiek is. In het proces van implementatie zullen er altijd zijn die voor een voorgestelde verandering wel een meer praktische oplossing hebben dan die oorspronkelijk beoogd. Soms is het voorstel terecht, maar vaak is het in feite een continuering van oude werkwijze, betrokkenen hebben hun weerstand tegen verandering stil gehouden en uiten deze op het laatste moment tijdens de implementatie, in de wetenschap dat dan de aandacht van de leiding voor de implementatie is verslapt. Terwijl het dan juist gaat om details die heel bepalend kunnen voor het gedrag van managers, bijvoorbeeld een strafkorting op het afwijken van goedgekeurde service level agreement.
De derde in het oog springende fout is dat heel vaak geen datum wordt bepaald waarop de implementatie wordt getoetst tegen beslissingen, specificaties, doelstellingen en effectiviteit. Als zo’n toets niet is besloten, een datum is gesteld etc. dan opent dat de weg voor onverschilligheid, afzijdigheid en het uiten van weerstand tegen verandering op het laatste moment; de leiding controleert toch niet.
Het eerste wat in het oog springt is dat op zeker moment de leiding zijn aandacht voor het afmaken van de implementatie laat verslappen, bijvoorbeeld doordat de leiding zijn aandacht door incidenten laat bepalen in plaats van door doelstellingen en plannen.
De tweede in het oog springende fout is gebrek aan inzicht wat principiële kwesties zijn en wat pragmatiek is. In het proces van implementatie zullen er altijd zijn die voor een voorgestelde verandering wel een meer praktische oplossing hebben dan die oorspronkelijk beoogd. Soms is het voorstel terecht, maar vaak is het in feite een continuering van oude werkwijze, betrokkenen hebben hun weerstand tegen verandering stil gehouden en uiten deze op het laatste moment tijdens de implementatie, in de wetenschap dat dan de aandacht van de leiding voor de implementatie is verslapt. Terwijl het dan juist gaat om details die heel bepalend kunnen voor het gedrag van managers, bijvoorbeeld een strafkorting op het afwijken van goedgekeurde service level agreement.
De derde in het oog springende fout is dat heel vaak geen datum wordt bepaald waarop de implementatie wordt getoetst tegen beslissingen, specificaties, doelstellingen en effectiviteit. Als zo’n toets niet is besloten, een datum is gesteld etc. dan opent dat de weg voor onverschilligheid, afzijdigheid en het uiten van weerstand tegen verandering op het laatste moment; de leiding controleert toch niet.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.