Moet organisatieverandering gepland worden?
Ja. In de organizational behavior benadering van organisatieverandering wordt gesteld dat organisaties zo complex zijn dat veranderingen niet naar doelstelling, maar ook niet naar proces gepland kunnen worden. In dit denken kunnen veranderingen enkel in gang worden gezet, wat het uiteindelijke resultaat zal zijn, is steeds een verassing. Deze school geldt in een turbulente economie als verouderd. Bovendien zijn managers en bestuurders personen met een hoge behoefte om prestaties te leveren, om vooraf gestelde ambitieuze doelen te realiseren.
Uiteraard is het zo dat nooit alles vooraf geweten en gezien kan worden, vandaar dat managers op hoofdlijnen sturen en vrijheid geven aan medewerkers om daarbinnen invulling te geven aan structuren en processen. Daarbij zullen zich steeds verrassingen voordoen, positieve en negatieve, maar dat geeft juist kleur aan het leven.
Wel is fout om een organisatie verandering te veel in detail te plannen, de verandering moet op hoofdlijnen gepland worden, waarbij elk niveau de ruimte krijgt binnen gestelde kaders zijn eigen planning te maken.
Uiteraard is het zo dat nooit alles vooraf geweten en gezien kan worden, vandaar dat managers op hoofdlijnen sturen en vrijheid geven aan medewerkers om daarbinnen invulling te geven aan structuren en processen. Daarbij zullen zich steeds verrassingen voordoen, positieve en negatieve, maar dat geeft juist kleur aan het leven.
Wel is fout om een organisatie verandering te veel in detail te plannen, de verandering moet op hoofdlijnen gepland worden, waarbij elk niveau de ruimte krijgt binnen gestelde kaders zijn eigen planning te maken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 214 vragen en antwoorden over Verandermanagement.