Definitie van de Balanced scorecard
Ontstaan en ontwikkeling van de Balanced scorecard
De strategiekaart
Wat is een strategiekaart?
Wat is het nut van de strategiekaart?
Wat is een goed startpunt voor een strategiekaart?
Wat is de relatie tussen de strategiekaart en de balanced scorcecard?
Is het mogelijk om zonder een strategiekaart een balanced scorecard te ontwikkelen?
Hoe werkt het proces om een strategiekaart op te stellen?
Waar moet op gelet worden bij het ontwikkelen van een strategiekaart?
Wat is de relatie tussen de strategie en de strategiekaart?
Welke basisstrategieën kunnen worden onderscheiden?
Is de strategiekaart het middel om een strategie te ontwikkelen?
Met welke periodiciteit dient de strategiekaart herijkt te worden?
Uitgangspunten Balanced scorecard
Wat zijn de belangrijkste uitgangspunten van de Balanced score card?
Waarom staat de strategie centraal?
Waarom is multi-dimensionaal sturen belangrijk?
Waarom wordt de aandacht gefocust?
Waarom worden de organisatieprestaties in één beeld weergegeven?
Waarom is de aandacht op de toekomst gericht?
Waarom moet informatie uitnodigen tot actie?
Waarom is cyclisch denken en werken belangrijk?
Waarom worden doelstellingen aan personen gekoppeld?
Basiskennis Balanced scorecard
Werken met prestatie-indicatoren
Wat is een prestatie indicator?
Welke eisen worden aan een prestatie indicator gesteld?
Waar kan op gelet worden bij het selecteren van prestatie indicatoren?
Waarom is het vooraf goed beschrijven van een prestatie indicator belangrijk?
Wat is belangrijk bij het beschrijven en vaststellen van een prestatie indicator?
Op welke elementen wordt de prestatie indicator gemeten?
Sluit de prestatie indicator altijd exact aan bij de prestatie?
Welke taken heeft de eigenaar van een prestatie indicator?
Wie is eigenaar van een prestatie indicator?
Waar moet op gelet worden bij het definiëren van een prestatie indicator?
Waar moet op gelet worden bij het vaststellen van een norm?
Waar moet op gelet worden bij het meetproces?
Kan een prestatie indicator altijd harde objectieve gegevens opleveren?
Werken met de vier perspectieven
Waarom werkt de Balanced scorecard met vier perspectieven?
Wat is de inhoud van het leren- en groei- perspectief?
Welke prestatie indicatoren bevat het leren en groei- perspectief over het algemeen?
Wat is de inhoud van het interne processen perspectief?
Welke prestatie indicatoren bevat het interne processen perspectief over het algemeen?
Wat is de inhoud van het klant perspectief?
Welke prestatie indicatoren bevat het klantperspectief over het algemeen?
Wat is de inhoud van het financieel perspectief?
Welke prestatie indicatoren bevat het financieel perspectief over het algemeen?
Welke financiële maatstaven zijn goede indicatoren?
Wat is de samenhang tussen de vier perspectieven?
Zijn er maar vier perspectieven nodig?
Zijn er meer perspectieven mogelijk?
De toepassingsmogelijkheden van de Balanced scorecard
Welke toepassingsmogelijkheden kent de Balanced scorecard?
In hoeverre is de Balanced scorecard bruikbaar bij strategievorming?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij het behalen van strategische doelstellingen?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij het behalen van operationele doelstellingen?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij invoeren van een nieuwe besturingsfilosofie?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij prestatiesturing?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij cultuurverandering?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij verbeteren van de managementinformatie?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij beoordeling van resultaten van complexe opdrachten, projecten en samenwerkingsverbanden?
In hoeverre is de Balanced scorecard bruikbaar bij beoordeling van management en medewerkers?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij bedrijfsvergelijking?
In hoeverre is Balanced scorecard bruikbaar bij organisatiediagnose?
De 'balance' in de Balanced scorecard
Wat betekent de aanduiding “balanced” in de Balanced scorecard?
Waar komt de 'balance' tot uiting bij de Balanced scorecard?
Wat betekent de balans tussen strategische doelstellingen?
Wat betekenen de oorzaak en gevolg relaties tussen strategische doelstellingen?
Wat betekenen de drie perspectieven naast het financiële perspectief voor de balans?
Wat betekent de samenhang van de vier perspectieven voor de balans?
Wat houdt de samenhang tussen prestatie indicatoren in?
Wat houdt balans tussen verleden, heden en toekomst in?
Proces van totstandkomen van de Balanced scorecard
Hoe komt de Balanced scorecard tot stand?
Welke inhoudelijke keuzes moeten worden gemaakt bij het toepassen van de Balanced scorecard?
Welke procesmatige keuzes moeten worden gemaakt bij het toepassen van de Balanced scorecard?
Waarom wordt de Balanced scorecard projectmatig ontwikkeld?
Welke fasen kent de ontwikkeling van een Balanced scorecard?
Wat gebeurt er in de initiatieffase?
Wat gebeurt er in de definitiefase?
Wat gebeurt er in de ontwerpfase?
Wat gebeurt er in de implementatiefase?
Wat gebeurt er in de uitvoeringsfase?
Wat gebeurt er in de evaluatiefase?
Wanneer wordt de Balanced scorecard topdown ontwikkeld?
Hoe verloopt de topdown ontwikkeling van de Balanced scorecard?
Wanneer wordt de Balanced scorecard bottom-up ontwikkeld?
Hoe verloopt de bottom-up ontwikkeling?
Heeft de ontwikkeling van een Balanced scorecard effect op de cultuur?
Tips bij het ontwerpen van een Balanced scorecard
Welke belangrijke tips zijn te geven bij het ontwerpen van een Balanced scorecard?
Waarom is een betrokken top belangrijk?
Waarom is een betrokken middelmanagement belangrijk?
Waarom levert het wetenschappelijk benaderen van de Balanced scorecard zo weinig resultaat?
Waarom moet juist het invoeren van een beoordelingsgerichte Balanced scorecard zorgvuldig gebeuren?
Waarom moet zeker met 'eigenaren'gewerkt worden?
Wat zijn contra-indicaties bij het ontwikkelen van een Balanced scorecard?
Periodiek onderhoud van de Balanced scorecard
Veel voorkomende knelpunten bij het ontwerpen van de Balanced scorecard
Welke in de praktijk veel voorkomende knelpunten zijn te signaleren bij het ontwerpen van de Balanced scorecard?
Wat houdt 'gewoon beginnen' in?
Wat zijn de risico's van 'gewoon beginnen'?
Hoe zijn de valkuilen van het 'gewoon beginnen' te vermijden?
Wat zijn te 'intentionele' strategische doelstellingen?
Waarom zijn de strategische doelstellingen soms te intentioneel?
Hoe voorkomt men dat strategische doelen te intentioneel zijn?
Waarom verloopt het vertalen van de strategische doelen naar prestatie indicatoren soms (te) moeizaam?
Hoe voorkomt men dat het vertalen van de strategische doelen n naar prestatie indicatoren soms (te) moeizaam verloopt?
Hoe merkt men dat de ontwerpers soms niet hoog genoeg in de organisatie functioneren?
Waarom functioneren de ontwerpers soms niet hoog genoeg in de organisatie?
Hoe bepaalt men dat de ontwerpers hoog genoeg in de organisatie functioneren?
Hoe merkt men dat de ontwerpers soms onvoldoende ankers in de organisatie hebben?
Hoe voorkomt men dat de ontwerpers soms onvoldoende ankers in de organisatie hebben?
Waarin zijn de ontwerpers het soms niet met elkaar eens?
Hoe voorkomt men dat de ontwerpers het soms niet met elkaar eens zijn?
Hoe komt het dat het ontwerp soms te snel aan de controller overgelaten wordt?
Waarom is het onwenselijk dat het ontwerp van de Balanced scorecard te snel aan de controller wordt overgelaten?
Hoe voorkomt men dat het ontwerp (en eigendom) teveel het werk van de controller is?
Waarom verloopt het totstandkomingsproces soms te traag?
Hoe houdt men vaart in het ontwerpproces?
Veel voorkomende knelpunten bij het werken met de Balanced scorecard
Welke in de praktijk veel voorkomende knelpunten zijn te signaleren bij het werken met de Balanced scorecard?
Waarom komen kwantitatieve gegevens niet (op tijd) beschikbaar?
Hoe komen kwantitatieve gegevens op tijd beschikbaar?
Waarom zijn de kwantitatieve gegevens niet altijd juist en volledig?
Hoe worden kwantitatieve gegevens juist en volledig?
Waarom komen kwalitatieve gegevens niet beschikbaar?
Hoe komen kwalitatieve gegevens op tijd beschikbaar?
Waarom zijn kwalitatieve gegevens niet altijd juist en volledig?
Hoe worden kwalitatieve gegevens juist en volledig?
Waarom komt de rapportage soms niet tot stand?
Hoe is een stagnatie in het tot stand komen van de rapportage te overwinnen?
Waarom heeft de eigenaar van de prestatie indicator geen grip op de prestatie?
Hoe krijgt de eigenaar grip op de prestatie?
Waarom komt de eigenaar van de prestatie indicator komt niet tot actie bij afwijking van de norm?
Hoe komt de eigenaar tot actie?
Waarom is er onzekerheid over de keuze van prestatie indicatoren?
Hoe krijg je zekerheid over de keuze van prestatie indicatoren?
Waarom wordt er te lang doorgewerkt met dezelfde set van prestatie indicatoren?
Hoe voorkomt men dat er te lang met dezelfde set van prestatie indicatoren wordt gewerkt?
Waarom wordt het momentum verloren?
Hoe wordt het momentum behouden?
Waarom ontaardt de Balanced scorecard soms in dezelfde nietszeggende routine als voorheen?
Hoe is de ontwikkelen van de Balanced scorecard naar een nietszeggende routine te doorbreken?
Rollen bij het werken met de Balanced scorecard
Welke rollen zijn te onderkennen bij het werken met de Balanced scorecard?
Wat houdt de rol van systeemontwerp in?
Wie vult de rol van systeemontwerp in?
Wat houdt de rol van systeembeheer in?
Wie vult de rol van systeembeheer in?
Wat houdt de rol van eigenaar van een card in?
Wie vult de rol van eigenaar van de card in?
Wat houdt de rol van eigenaar van een prestatie indicator in?
Wie vult de rol van eigenaar van de prestatie indicator in?
Wat houdt de rol van technische ondersteuning in?
Wie vult de rol van technische ondersteuning in?
Wat houdt de rol van secretariële ondersteuning in?
Wie vult de rol van secretariële ondersteuning in?
Wat houdt de rol van oordeel en/of toezicht in?
Wie vult de beoordelende en/of toezichthoudende rol in?
De toegevoegde waarde van de Balanced scorecard voor de onderscheiden disciplines
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de toezichthouder of de commissaris?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de directeur?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de lijnmanager?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de controller?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de beheerder van het management informatie systeem?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor het hoofd P&O?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de facilitair manager?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de kwaliteitsmedewerker?
Welke specifieke toegevoegde waarde heeft de Balanced scorecard voor de projectmanager?
Balanced scorecard en ondersteuningssoftware
Is voor het werken met de Balanced scorecard specifieke ondersteuningssoftware nodig?
Wanneer is het werken met specifieke ondersteuningssoftware bij de Balanced scorecard onverstandig?
Wat kan de toegevoegde waarde van specifieke ondersteuningssoftware zijn bij het werken met de Balanced scorecard?
Welke soorten software zijn beschikbaar voor de balanced scorecard?
In welke omgeving is software exclusief voor gegevensverwerking en rapportagedoelen raadzaam?
In welke omgeving is software voor rapportage èn communicatie raadzaam?
Balanced scorecard en kwaliteit
Waarin sluiten Balanced scorecard en kwaliteitszorg bij elkaar aan?
Wat hebben ISO-georiënteerde kwaliteitssystemen wat de Balanced scorecard niet heeft?
Wat heeft de Balanced scorecard wat ISO niet heeft?
Wat hebben de INK en EFQM georiënteerde kwaliteitssystemen wat de Balanced scorecard niet heeft?
Wat heeft de Balanced scorecard wat INK en EFQM niet hebben?
Hoe kan een goede samenhang tussen kwaliteit en Balanced scorecard er uit zien?
Samenhang Balanced scorecard met andere managementmethodieken
Wat is de samenhang met prestatiesturing- en beheersing?
Wat is de samenhang met contractmanagement?
Wat is de samenhang met sturen op resultaat of output?
Wat is de samenhang met Activity Based Management?
Wat is de samenhang met Benchmarking?
Wat is de samenhang met de Lerende Organisatie?
Wat is de samenhang met Zelfsturende Teams?
Wat is de samenhang met Customer Relationship Management (CRM)?
Wat is de samenhang met Planning & Control?
Wat is de samenhang met de administratieve organisatie en interne controle (AO/IC)?
Wat is de samenhang met het systeem van management informatie (MIS)?
Wat is de samenhang met het systeem van functioneren en beoordelen?
Sociaal-maatschappelijke effecten van het gebruik van de Balanced scorecard
Welke sociaal-maatschappelijke effecten zijn te onderkennen aan het gebruik van de Balanced scorecard?
Welke positieve effecten heeft de Balanced scorecard voor het individu?
Welke negatieve effecten heeft de Balanced scorecard voor het individu?
Welke nieuwe vaardigheden moet het individu aanleren?
Welke omslag in houding en denken moet het individu maken?
Welke positieve effecten heeft het denken achter de Balanced scorecard voor de maatschappij?
Welke negatieve effecten heeft het denken achter de Balanced scorecard voor de maatschappij?