Waarom ontaardt de Balanced scorecard soms in dezelfde nietszeggende routine als voorheen?
De Balanced scorecard ontaardt soms in dezelfde nietszeggende routine als voorheen. De rapportage belandt snel van het bureau in de la of wordt in het geautomatiseerde systeem nauwelijks meer geraadpleegd. Dit gebeurt als:
- de Balanced scorecard het initiatief van een of meer individuen was zonder dat er binnen de organisatie breed behoefte aan bestond;
- de Balanced scorecard teveel het platform van één of meer personen geworden is, bijvoorbeeld de directeur of de controller;
- te hoog abstractieniveau heeft zodat de vertaling naar het dagelijks handelen niet gemaakt kan worden;
- er teveel details of operationele informatie in de rapportage verwerkt wordt;
- te veel aandacht in de organisatie weglekt naar dagelijkse routine en ad hoc zaken en er onvoldoende besef is dat de Balanced scorecard inzicht geeft in de grote lijn van de realisatie van de geformuleerde strategie;
- in andere opzichte niet aansluit bij de informatiebehoefte.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Balanced Scorecard.