Waar moet op gelet worden bij het vaststellen van een norm?
Een norm geeft aan welk prestatieniveau gehaald moet worden, 'hoe hoog ligt de lat?'. De norm moet eenduidig zijn zodat deze bij de verwachtingen van betrokkenen aansluit. De norm moet acceptabel en haalbaar zijn zodat er motivatie is tot het leveren van de prestatie.
In de praktijk wordt bij het vaststellen van de norm vaak gewerkt met een bandbreedte waarbinnen de uitslag zich bevindt. Normen zijn niet statisch en ontwikkelen zich in de loop van de tijd.
Bij aanvang van het werken met de Balanced scorecard is er vaak geen norm bekend en is het vaststellen van de norm moeilijk. Meestal wordt de norm dan op basis van de nulmeting vastgesteld of op basis van een door het management vastgesteld streefresultaat.
In de praktijk wordt bij het vaststellen van de norm vaak gewerkt met een bandbreedte waarbinnen de uitslag zich bevindt. Normen zijn niet statisch en ontwikkelen zich in de loop van de tijd.
Bij aanvang van het werken met de Balanced scorecard is er vaak geen norm bekend en is het vaststellen van de norm moeilijk. Meestal wordt de norm dan op basis van de nulmeting vastgesteld of op basis van een door het management vastgesteld streefresultaat.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 212 vragen en antwoorden over Balanced Scorecard.