Wat zijn struikelblokken bij het geven van (negatieve) feedback?
Uit verschillend onderzoek naar het geven van feedback:
- Geef kritiek niet in 'sandwichvorm', ofwel: kritiek in het midden van een gesprek plaatsen en aan weerszijden larderen met complimenten. Het is een begrijpelijke neiging, maar het komt onoprecht over en ontkracht de boodschap;
- Kritiek ontvangen vindt iedereen moeilijk (ook leergierige mensen;
- Kies voor kleine stappen. Plan regelmatig en structureel gesprekken met de werknemers. Stel ook voor om allereerst met algemene vragen te beginnen. Zoals: ‘wat zouden we als team kunnen verbeteren?’. Laat alle teamleden wat zeggen en doe zelf aan het einde ook een duit in het zakje. Zorg er in ieder geval voor dat het geven van feedback, of het nu positief of negatief is, een vast onderdeel van de wekelijkse routine wordt;
- Houdt rekening met de factoren die er voor zorgen dat kritiek in het verkeerde keelgat schiet. Inhoudelijk moet de feedback eerlijk en waar zijn en de persoon die de kritiek levert moet zelf competent zijn in de ogen van degene die de kritiek ontvangt.
- Er is een ideale balans tussen kritiek geven en het uitdelen van complimenten. Zo is de ideale ratio vijf complimenten versus een stevige kritiek.
- In het algemeen geldt dat positieve feedback en perspectief het brein creatief stimuleert en negatieve kritiek een beperkend, afsluitend effect heeft en zo weerstand oproept;
- Speel op de bal, niet op de man/vrouw. uit onderzoek komt naar voren dat constructieve kritiek bij de mannen gericht is op verbetering van hun vaardigheden, terwijl de kritiek op vrouwen vooral hun persoonlijkheid betreft.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 247 vragen en antwoorden over Belonen & Beoordelen.