Wat zijn de belangrijkste valkuilen van een beoordelingsgesprek?
Als u een werknemer moet vertellen dat een promotie niet doorgaat, kan het verleidelijk zijn om het gesprek zo te sturen dat hij die conclusie uit zichzelf trekt. De zogenaamde ‘hang-yourself-methode’. Niet doen. Zeg wat u te zeggen hebt, ook al is het slecht nieuws. Dat is altijd beter dan dat uw werknemer er naar moet gaan raden;
- Laat u niet verleiden tot welles-nietes-discussies met een medewerker die het niet eens is met uw beslissing. Daar is dit gesprek niet voor bedoeld. Natuurlijk mag een medewerker zijn teleurstelling laten merken en mag u daar op reageren, maar zorg ervoor dat het gesprek niet vastloopt;
- Bij slechte beoordelingen zal uw medewerker precies willen weten waarom hij op bepaalde punten slecht scoort. Zorg er daarom voor dat u actuele voorbeelden paraat hebt om uw mening mee te onderbouwen.
- Gebruik altijd uw eigen ervaringen om uw beoordeling op te stoelen, niet expliciet die van anderen. Het is feitelijk een zwaktebod en de kans is groot dat collegiale arbeidsverhoudingen onnodig verstoord raken. Wellicht zijn de opmerkingen in vertrouwen tegen u gemaakt.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 247 vragen en antwoorden over Belonen & Beoordelen.