Wat is de relatie tussen competenties en gedrag?
De vaardigheden ofwel competenties die we met onze talenten ontwikkelen vormen op hun beurt weer de basis van gedrag. En dát is in arbeidsorganisaties de basis voor bijdragen die mensen leveren aan het bereiken van resultaten. Niet de vaardigheden op zich.
Het geheel van talent, competenties en gedrag wordt wel eens voorgesteld als een ijsberg, een vergelijking waarmee benadrukt wordt dat negentig procent zich onder de waterspiegel bevindt. We zien alleen het topje van die ijsberg, en dat is het waarneembare gedrag. Het beeld van de ijsberg visualiseert goed waarom gedrag zo moeilijk te veranderen is: het meeste onttrekt zich aan onze waarneming en is bovendien zo complex van samenstelling dat het slechts aan psychologen is om hier enige invloed op te hebben.
Er is nog een ander element tussen de samenhang van talent, competenties en gedrag. Ook de omgeving van de medewerker speelt een belangrijke rol. Met die omgeving wordt bedoeld, in de eerste plaats de leidinggevende van de medewerker en de ruimte die hij geeft om gedrag te vertonen dat bij zijn talent past. Voor de een zal het dus makkelijker zijn om een bepaalde competentie te ontwikkelen dan voor de ander. Uiteindelijk gaat het bij de beoordeling van iemands prestatie om zijn feitelijk waargenomen gedrag.
(Bron: Van Talent naar Performanace, Edwin van IJzerdoorn, Liesbeth van Weert en Bastian Müller (uitgegeven in eigen beheer Ehrm Vision)
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 247 vragen en antwoorden over Belonen & Beoordelen.