Welke andere soorten IT-applicaties kunnen een rol spelen binnen kennismanagement?
Naast de functionaliteiten die vooral via het internet kunnen worden aangeboden zijn er ook nog andere vormen van IT-applicaties die mogelijk ingezet kunnen worden. Deze zijn:
- Business Intelligence; applicaties die helpen om de prestaties van de organisatie inzichtelijk te maken, kennis te ontwikkelen over de bedrijfsvoering en eventueel verbeteringen aan te brengen. Dergelijke applicaties kunnen antwoord geven op vragen als: wat is onze top 5 klanten? Wat zijn de kosten per unit? Welke activiteit draagt het meeste bij aan de marge? Welke producten leiden tot de meeste kosten in de klantenservice?
- Gaming en simulaties; applicaties die medewerkers helpen hun deskundigheid te ontwikkelen door te oefenen, bij voorkeur in een zo goed mogelijk nagebootste omgeving. De ‘flight simulator’ is een goed voorbeeld.
- Beslissingsondersteunende systemen; applicaties die adviezen geven over producten, regelingen, diagnoses. In dergelijke applicaties wordt kennis van experts vertaald in programma’s die vervolgens in staat zijn binnen strakke kaders te adviseren. Dat kan bijvoorbeeld rechtstreeks aan de klant zonder tussenkomst van een medewerker of via tussenkomst van een medewerker die als vertegenwoordiger van de organisatie optreedt maar niet beschikt over de benodigde expertise. In het verleden werden deze applicaties vaak expertsystemen genoemd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.