Waarom zijn netwerken van medewerkers en experts belangrijk voor kennismanagement?
Kennis wordt vooral gedeeld in organisaties doordat mensen met elkaar samenwerken, problemen oplossen en communiceren. Zij leren zo van elkaar. Mensen vormen netwerken omdat ze gemeenschappelijke problemen hebben (bv. een patiëntenvereniging), omdat ze een gemeenschappelijke professie hebben (beroepsverenigingen) of omdat ze een identieke taak hebben (projectmanagers).
Deze netwerken vormen in de samenleving belangrijke platforms voor kennisontwikkeling en toepassing, en dat geldt ook voor organisaties. Vaak snijden deze netwerken dwars door allerlei structuren en hiërarchieën en zorgen zo voor een krachtige communicatie en samenwerking. Omdat deze netwerken over ‘grenzen’ heen reiken zijn zij in staat kennis te laten stromen door de organisatie heen en zo op allerlei plaatsen processen te optimaliseren. Daarom zijn netwerken een van de belangrijkste instrumenten voor kennismanagement.
Deze netwerken vormen in de samenleving belangrijke platforms voor kennisontwikkeling en toepassing, en dat geldt ook voor organisaties. Vaak snijden deze netwerken dwars door allerlei structuren en hiërarchieën en zorgen zo voor een krachtige communicatie en samenwerking. Omdat deze netwerken over ‘grenzen’ heen reiken zijn zij in staat kennis te laten stromen door de organisatie heen en zo op allerlei plaatsen processen te optimaliseren. Daarom zijn netwerken een van de belangrijkste instrumenten voor kennismanagement.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.