Wat is de relatie met kwaliteitsmanagement?
Kwaliteitsmanagement richt zich vooral op de processen en structuren die noodzakelijk zijn om de gewenste kwaliteit van producten en diensten te realiseren. Daarom zijn kwaliteits- en kennismanagement nauw met elkaar verweven. Wij gaan ervan uit dat kennismanagement op twee manieren gekoppeld is aan kwaliteitsmanagement:
- Op de eerste plaats levert kwaliteitsmanagement doelstellingen op waaraan het een bijdrage kan leveren. Doelstellingen als: terugdringen van veiligheidsrisico’s, reduceren van de uitval van productie, terugdringen van consumentenklachten. Deze doelstellingen vormen vervolgens de basis voor de vraag of en hoe vanuit kennismanagement een bijdrage kan worden geleverd aan het realiseren van deze doelstellingen. Kwaliteitsmanagement is in deze een beginpunt voor kennismanagement.
- Op de tweede plaats kan kennismanagement binnen kwaliteitsmanagement zorgen voor aandacht voor de bijdrage van kennis en leren aan het realiseren van kwaliteit. Gebrek aan kennis, onvoldoende leervermogen, herhaling van fouten kunnen oorzaken zijn voor gebrekkige kwaliteit van producten en diensten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.