Wat zijn barrières voor een adequate respons op vertrekkende experts?
Er zijn verschillende barrières die een adequate respons in de weg kunnen staan.
De eerste is een gebrek aan tijd. De expert kan door allerlei omstandigheden plotseling vertrekken of wegvallen waardoor er geen mogelijkheid is een leaving expert traject te doorlopen. Tijdsgebrek kan er ook voor zorgen dat een traject wel wordt opgezet maar halfslachtig wordt uitgevoerd waardoor niet de gewenste resultaten worden bereikt.
Gebrek aan tijd kan ook een argument van betrokkenen zijn, in dat geval is de echte barrière meestal een gebrek aan gevoelde urgentie. Deze barrière kan opgeworpen worden door zowel de expert zelf als de andere betrokkenen (beoogde doelgroep, beoogd projectteam of betrokken management).
Een derde barrière is het simpelweg ontkennen van de situatie. Soms wordt gedaan alsof er geen probleem zal ontstaan, alsof de vertrekkende expertise allang geborgd is binnen de organisatie terwijl dit niet het geval is.
De eerste is een gebrek aan tijd. De expert kan door allerlei omstandigheden plotseling vertrekken of wegvallen waardoor er geen mogelijkheid is een leaving expert traject te doorlopen. Tijdsgebrek kan er ook voor zorgen dat een traject wel wordt opgezet maar halfslachtig wordt uitgevoerd waardoor niet de gewenste resultaten worden bereikt.
Gebrek aan tijd kan ook een argument van betrokkenen zijn, in dat geval is de echte barrière meestal een gebrek aan gevoelde urgentie. Deze barrière kan opgeworpen worden door zowel de expert zelf als de andere betrokkenen (beoogde doelgroep, beoogd projectteam of betrokken management).
Een derde barrière is het simpelweg ontkennen van de situatie. Soms wordt gedaan alsof er geen probleem zal ontstaan, alsof de vertrekkende expertise allang geborgd is binnen de organisatie terwijl dit niet het geval is.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.