Een medewerker vertrekt; wat nu?
Dat is afhankelijk van de situatie. Vertrekt een medewerker uit onvrede dan is het maximaal haalbare vaak een exitgesprek waarin de onvrede wordt uitgesproken en waar getracht wordt de relatie te normaliseren.Overdracht van expertise beperkt zich vaak tot het overdragen van dossiers maar werkelijke overdracht van persoonsgebonden ervaringen is niet aan de orde. Vertrekt een medewerker in goede harmonie dan is er meer mogelijk en kan er op allerlei manieren gewerkt worden aan kennisoverdracht aan andere medewerkers.De timing is natuurlijk ook van belang. Vertrekt een werknemer plotseling en neemt hij/zij ook vakantiedagen op dan ontbreekt de tijd om nog aan de overdracht te werken. Dan resteert vaak niet meer dan wat snelle sessies waarin dossiers en wellicht wat ervaringen worden overdragen.Een beter situatie ontstaat wanneer het vertrek van medewerkers zich vroegtijdig aankondigt en er vervolgens ruim de tijd is om expertise over te dragen.De meest ideale situatie is wanneer de organisatie gezorgd heeft voor een continue verspreiding van cruciale expertise over meerdere medewerkers (jong en oud) zodat bij vertrek niet direct problemen ontstaan. Het vertrek van medewerkers is niet te voorkomen maar je kunt er wel op anticiperen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.