Welke processtappen kun je bij kennismanagement onderscheiden?
Wij gebruiken vier simpele woorden om aan te geven welke fasen onderdeel zijn van een kennismanagement project: richten, inrichten, verrichten en berichten.
Eerst moet je goed weten wat je eigenlijk wilt bereiken (= richten), daarna bedenk je wat je wilt veranderen en hoe je zaken anders wilt organiseren (= inrichten). Vervolgens moet je vooral doen en concrete hulpmiddelen opleveren (= verrichten) en gedurende al deze activiteiten moet je vooral goed blijven communiceren wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen (= berichten). Daar is niets specifieks aan voor kennismanagement maar het geeft wel een goede kapstok om initiatieven mee in te richten. Wat je precies gaat doen binnen deze fasering is natuurlijk wel specifiek voor kennismanagement, maar kan heel verschillend zijn.
Eerst moet je goed weten wat je eigenlijk wilt bereiken (= richten), daarna bedenk je wat je wilt veranderen en hoe je zaken anders wilt organiseren (= inrichten). Vervolgens moet je vooral doen en concrete hulpmiddelen opleveren (= verrichten) en gedurende al deze activiteiten moet je vooral goed blijven communiceren wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen (= berichten). Daar is niets specifieks aan voor kennismanagement maar het geeft wel een goede kapstok om initiatieven mee in te richten. Wat je precies gaat doen binnen deze fasering is natuurlijk wel specifiek voor kennismanagement, maar kan heel verschillend zijn.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.