Welk effect heeft kennismanagement op organisaties?
Kennismanagement kan verschillende effecten hebben, afhankelijk waar de focus ligt. Als een organisatie goed leert van haar fouten kan voorkomen worden dat dezelfde fouten herhaald worden. Dat kan allerlei positieve effecten hebben zoals minder herstelkosten, minder boze klanten of gefrustreerde medewerkers.
Als medewerkers van elkaar leren kan voorkomen worden dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Dat kost geld en energie. Als iemand iets slims heeft uitgevonden in de ene locatie, kan het voor het bedrijf enorm schelen als ook medewerkers op andere locaties daarvan op de hoogte worden gesteld en gestimuleerd om dat slimme idee ook te gaan gebruiken.
Als medewerkers ook leren van externe partijen kunnen daarmee producten en interne processen worden verbeterd. Dat kan weer leiden tot hogere omzet of marktaandeel. Kennismanagement kan zowel zorgen voor een optimalisatie van bestaande processen en producten als voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
Last but not least, als een organisatie beter begrijpt welke kennisgebieden cruciaal zijn voor haar dienstverlening is ook duidelijk waar de prioriteit ligt en welke risico’s worden gelopen. Dat helpt dus vooral om investeringen te sturen en aan risicomanagement te doen.
Als medewerkers van elkaar leren kan voorkomen worden dat het wiel opnieuw wordt uitgevonden. Dat kost geld en energie. Als iemand iets slims heeft uitgevonden in de ene locatie, kan het voor het bedrijf enorm schelen als ook medewerkers op andere locaties daarvan op de hoogte worden gesteld en gestimuleerd om dat slimme idee ook te gaan gebruiken.
Als medewerkers ook leren van externe partijen kunnen daarmee producten en interne processen worden verbeterd. Dat kan weer leiden tot hogere omzet of marktaandeel. Kennismanagement kan zowel zorgen voor een optimalisatie van bestaande processen en producten als voor het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten.
Last but not least, als een organisatie beter begrijpt welke kennisgebieden cruciaal zijn voor haar dienstverlening is ook duidelijk waar de prioriteit ligt en welke risico’s worden gelopen. Dat helpt dus vooral om investeringen te sturen en aan risicomanagement te doen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 177 vragen en antwoorden over Kennismanagement.