Wordt het privé-voordeel van een ter beschikking gestelde bestelauto belast?
Bij bestelauto’s die door twee of meer werknemers door de aard van het werk doorlopend afwisselend worden gebruikt is eindheffing mogelijk, omdat het dan lastig kan zijn om de autokostenfictie individueel toe te passen.
Bestelauto’s die door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer vallen niet onder de autokostenfictie. Er is dan geen rittenregistratie vereist. Bij privégebruik is het werkelijke voordeel belast (werkelijke kilometerprijs x het aantal privékilometers). Uit de rechtspraak volgt dat ook bestelauto’s met een specifiek ingerichte laadruimte, maar met twee voorstoelen of één voorbank, onder omstandigheden onder deze regeling kunnen vallen.
Bestelauto’s die buiten werktijd niet privé kunnen worden gebruikt of waarvoor een verbod geldt op privégebruik, vallen onder bepaalde voorwaarden niet onder de autokostenfictie. In dat geval is geen rittenregistratie vereist en kan de bijtelling achterwege blijven.
Bestelauto’s die door aard of inrichting (nagenoeg) uitsluitend geschikt zijn voor goederenvervoer vallen niet onder de autokostenfictie. Er is dan geen rittenregistratie vereist. Bij privégebruik is het werkelijke voordeel belast (werkelijke kilometerprijs x het aantal privékilometers). Uit de rechtspraak volgt dat ook bestelauto’s met een specifiek ingerichte laadruimte, maar met twee voorstoelen of één voorbank, onder omstandigheden onder deze regeling kunnen vallen.
Bestelauto’s die buiten werktijd niet privé kunnen worden gebruikt of waarvoor een verbod geldt op privégebruik, vallen onder bepaalde voorwaarden niet onder de autokostenfictie. In dat geval is geen rittenregistratie vereist en kan de bijtelling achterwege blijven.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 208 vragen en antwoorden over Employee Benefits.