Hoe is een mobiliteitsbudget in te voeren?
In vier stappen:
- Zorg voor inzicht en draagvlak. Wat is de huidige situatie: wat zijn de totale kosten, hoe reizen we nu , welke regelingen zijn er? Daarmee is een duidelijk en flexibel beleid op te stellen. En betrek voor voldoende draagvlak al de juiste stakeholders bij de plannen.
- Zorg voor budgetten op maat. De gedachte achter een mobiliteitsbudget is simpel: geef elke medewerker een budget voor reiskosten en laat hem zelf beslissen hoe hij wil reizen. Een goede optie is een budget met een vast deel (mede gebaseerd op de woonwerkafstand) en een flexibel deel (kilometervergoeding voor zakelijke reizen), een mee-ademend budget. Maak bij het vaststellen van de hoogte van een budget de kosten en vergoedingen daarom zoveel mogelijk kilometerafhankelijk.
- Maak het gemakkelijk. Met een budget en draagvlak ben je al een heel eind, maar medewerkers moeten er ook (anders) mee kunnen gaan reizen. Veel werkgevers kiezen ervoor om dit actief te faciliteren. Denk bijvoorbeeld aan poolauto’s voor zakelijke ritten zodat medewerkers de auto kunnen laten staan ten gunste van fiets of OV. Of verstrek een mobiliteitskaart aan de medewerkers (NB. Een trajectkaart is enkel rendabel als er minimaal vier dagen per week op een bepaald traject wordt gereisd.)
- Begin klein. Als je klein begint met een pilotgroep, zie je of de gekozen budgetten voldoen, haal je de kinderziektes eruit en creëer je ambassadeurs. Leg het mobiliteitsbudget uit in positieve termen en effecten.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 208 vragen en antwoorden over Employee Benefits.