Welke regels gelden er voor telefonische verkoop?
Vanaf 1 juli 2021 mogen bedrijven consumenten niet langer ongevraagd bellen om producten of diensten aan te bieden. Ook mogen goede doelen niet langer ongevraagd bellen voor een donatie. Dit is het gevolg van een wijziging in de Telecommunicatiewet die consumenten meer bescherming moet bieden.
Volgens de nieuwe regels mogen bedrijven of ideële organisaties (zoals goede doelen) alleen in de volgende gevallen bellen:
Volgens de nieuwe regels mogen bedrijven of ideële organisaties (zoals goede doelen) alleen in de volgende gevallen bellen:
- De consument heeft toestemming gegeven;
- De consument is klant van het bedrijf (of is de afgelopen 3 jaar klant geweest);
- De consument is donateur van het goede doel, heeft vrijwilligerswerk gedaan of is bij een bijeenkomst aanwezig geweest.
- Een bedrijf of goed doel mag mensen niet onder druk zetten om toestemming te geven;
- Het moet duidelijk zijn voor welke producten of diensten de toestemming geldt (en voor hoelang);
- Anoniem bellen mag niet meer. Het telefoonnummer van de organisatie moet zichtbaar zijn;
- Het gebruik van vooraf aangevinkte vakjes is niet toegestaan;
- De consument moet de toestemming makkelijk kunnen intrekken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.