Welke regels gelden er voor reclame via social media?
De Reclame Code Commissie (RCC) eist dat u expliciet duidelijk maakt welke berichten op social media commercieel zijn. U moet daarbij zo veel mogelijk de hashtags gebruiken die de RCC speciaal in het leven heeft geroepen.
Op Twitter wordt u bijvoorbeeld geacht om één van de hashtags te gebruiken die de RCC aanbeveelt:
Op Twitter wordt u bijvoorbeeld geacht om één van de hashtags te gebruiken die de RCC aanbeveelt:
- #spon (gesponsord)
- #paid (betaald)
- #adv (advertentie)
- #sample (sample)
- #prom (promoted)
- Als een bedrijf iemand een vergoeding biedt in ruil voor reclame via social media (dus ook blogs), vermeldt diegene dat in zijn bericht;
- Er mogen geen kinderen van 12 jaar of jonger worden opgeroepen om reclame te maken via social media;
- Er mag geen valse identiteit worden aangemaakt voor reclame voor een product of dienst;
- Als een bedrijf berichten bewerkt (bijvoorbeeld alleen positieve berichten selecteert) moet deze actie duidelijk worden vermeld.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.