Wat zijn de meest gemaakte fouten in reclame?
De 10 meest gemaakte fouten in een reclame-uiting zijn:
- Te veel tekst - Voor iedere reclame-uiting (zowel brievenbusreclame als online reclame) geldt: hoe minder tekst, hoe beter. Zorg dat de lezer niet verdwaalt in te veel tekst, maar kom zo snel mogelijk tot de kern. Probeer daarom ook niet te veel te vertellen. Eén boodschap is voldoende.
- Geen goede opmaak van de tekst - Als uw tekst toch nog wat aan de lange kantis kunt u door middel van tussenkopjes de lezer meer sturen tijdens het lezen. Wissel af in tekstopmaak door bijvoorbeeld bepaalde woorden vet of in een andere kleur weer te geven. Zorg er bovendien voor dat de letters groot genoeg zijn; te kleine letters zetten niet aan tot lezen
- Geen (duidelijke) oproep tot actie - Zorg altijd voor een duidelijke oproep tot actie. Het moet voor de lezer namelijk heel goed duidelijk zijn wat hij of zij moet doen. Op deze manier haken zo min mogelijke potentiële klanten af. Denk bijvoorbeeld goed na over een duidelijk te onthouden internetadres en vermeld uw contactgegevens. Zorg dat zelfs als de uiting alleen even snel gelezen wordt, de oproep tot actie duidelijk is
- Niet opvallend genoeg - Een consument ziet gemiddeld 3000 reclame-uitingen per dag. Het is dus zeer belangrijk dat uw reclame-uiting opvalt. Dit kan met brievenbusreclame bijvoorbeeld door een afwijkend formaat, een afwijkende kleur of simpelweg door iets extra’s in de envelop. Een envelop waaraan duidelijk te zien is dat er iets extra’s in zit, wordt zeker goed geopend. U kunt uw banner aantrekkelijker maken door grote formaten in te zetten en opvallende kleuren te gebruiken. Bespaar zeker niet op de ontwerpkosten. Hoe mooier en opvallender een banner of e-mailing, hoe meer er op wordt geklikt.
- Geen (aantrekkelijk) visueel beeld - Zorg ervoor dat uw reclame-uiting fotografie bevat. Een reclame-uiting met een aantrekkelijk beeld wordt niet alleen leuker gevonden, maar trekt tegelijkertijd ook meer de aandacht. Gebruik het liefst een beeld met mensen en veel kleur. Een beeld met mensen in een folder zet aan tot lezen. En een beeld met mensen in een banner zet aan tot doorklikken.
- Geen beleving - Laat niet het product zelf zien, maar het resultaat. Mensen kopen namelijk niet zozeer een product of dienst, maar vooral de beleving van het product. Voorbeeld: verkoopt u rijst, dan is de koper benieuwd naar de heerlijke maaltijd die er mee gemaakt kan worden. Heeft u een klusbedrijf? Laat dan een mooie interieurfoto zien.
- Niet persoonlijk genoeg - Maak gebruik van een persoonljke aanhef om uw geadresseerde brievenbusreclame of e-mailing echt persoonlijk maken. Hoe persoonlijker brievenbusreclame of een e-mailing is, hoe vertrouwder het voelt, hoe sneller mensen zullen reageren.
- Geen goed aanbod - Een goede reclameactie valt of staat met een goed aanbod. Een goed aanbod is een aanbod waarin schaarste wordt gecreëerd. De lezer moet het idee krijgen er snel bij te moeten zijn omdat de actie anders voorbij is. Wanneer u bijvoorbeeld een korte actieperiode of ‘op=op’ aan het aanbod koppelt heeft de lezer extra het idee dat hij/zij snel in actie moet komen! De consument neemt in dit soort gevallen liever geen risico. Kortom: met de toevoeging van urgentie stimuleert u mensen. (Maar overdrijf het niet).
- Afzender onvermeld laten - De afzender van een reclame-uiting wordt nog wel eens vergeten. Vermeld altijd de naam van uw bedrijf óf voeg een logo toe. En zorg ook dat de lezer hier niet naar hoeft te zoeken. Vermeld uw naam of logo bovendien altijd op dezelfde manier. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
- Voorkom verdwalen - Wanneer u vanuit een online middel óf vanuit brievenbusreclame verwijst naar een webpagina, is het heel belangrijk om deze twee goed op elkaar aan te laten sluiten. Zorg ervoor dat het ontwerp, de actie én de boodschap hetzelfde zijn. Als de lezer geen herkenning heeft, haakt hij/zij snel af. Ook zoeken of scrollen is eigenlijk te veel gevraagd. Laat geïnteresseerde mensen dus niet verdwalen op uw website.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.