Hoe proberen bekende merken percepties te beïnvloeden?
De perceptie die consumenten van Albert Heijn hadden was die van 'duur'. AH probeerde zich aanvankelijk als scherp geprijsde kruidenier te positioneren met ’AH blijft op de kleintjes letten’, maar had uiteindelijk een complete supermarktoorlog nodig om de perceptie van 'duur' in het consumentenbrein te nuanceren.
Philips liep in de ogen van menig consumenten vaak achter de technologische feiten aan ten opzichte van een concurrent als Sony. Het bedrijf positioneerde zich jaren als innovator ('Let's make things better'.), maar gaf daarmee impliciet toe dat de vroegere producten niet al te best waren. In 2008 werd gekozen voor een positionering die in de perceptie van consumenten alleen maar nog meer verwarring opriep: ‘Sense and Simplicity’. Eind 2013 maakte die vervolgens plaats voor ‘Innovations & You’ waarmee het bedrijf dicht tegen de eindgebruiker aankroop. Tegelijkertijd werd het oude vertrouwde logo van Philips van zolder gehaald en opgepoetst als nieuw gepresenteerd.
Philips liep in de ogen van menig consumenten vaak achter de technologische feiten aan ten opzichte van een concurrent als Sony. Het bedrijf positioneerde zich jaren als innovator ('Let's make things better'.), maar gaf daarmee impliciet toe dat de vroegere producten niet al te best waren. In 2008 werd gekozen voor een positionering die in de perceptie van consumenten alleen maar nog meer verwarring opriep: ‘Sense and Simplicity’. Eind 2013 maakte die vervolgens plaats voor ‘Innovations & You’ waarmee het bedrijf dicht tegen de eindgebruiker aankroop. Tegelijkertijd werd het oude vertrouwde logo van Philips van zolder gehaald en opgepoetst als nieuw gepresenteerd.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.