Wat wordt verstaan onder institutionele reclame?
Bij institutionele reclame gaat het om het beeld dat een bedrijf, organisatie of bedrijfstak van zichzelf naar buiten uitdraagt. Het gaat daarbijniet om de eigenschappen of voordelen van het product. Institutionele reclame, in jargon ook wel corporate communication genoemd, richt zich op het positief beïnvloeden van de houding van alle stakeholders, d.w.z. werknemers, aandeelhouders, klanten, leveranciers, branche-organisaties, media, etc. ten opzichte van het bedrijf.
De BOB-campagne waarin overheid en drankindustrie sinds 2001 samenwerkt, heeft voor de industrie een duidelijk institutioneel karakter. Door er aan mee te doen probeert zij zich van haar slechte imago te ontdoen. Critici betogen dat de campagne juist aanzet tot meer drinken van degenen die niet hoeven te rijden.
Louis Vuitton bedient zich vrijwel uitsluitend van institutionele reclame. De campagnes gaan over reizen of over de kernwaarden van het merk, maar nooit over het product zelf. United Colors of Benneton maakte naam met controversiële institutionele campagnes.
De BOB-campagne waarin overheid en drankindustrie sinds 2001 samenwerkt, heeft voor de industrie een duidelijk institutioneel karakter. Door er aan mee te doen probeert zij zich van haar slechte imago te ontdoen. Critici betogen dat de campagne juist aanzet tot meer drinken van degenen die niet hoeven te rijden.
Louis Vuitton bedient zich vrijwel uitsluitend van institutionele reclame. De campagnes gaan over reizen of over de kernwaarden van het merk, maar nooit over het product zelf. United Colors of Benneton maakte naam met controversiële institutionele campagnes.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.