Wat is positionering?
Het woord zegt het al: een positie innemen. Elk product (of dienst) neemt in de markt een positie in ten opzichte van andere, gelijksoortige producten. Het Belgische biermerk Stella positioneert zich als een volksbier, terwijl Jupiler zichzelf al of niet terecht ziet als chiquer. Jupiler heeft een kleiner marktaandeel en heeft bewust voor een dergelijke positionering gekozen.
Nike (‘Just do it’) positioneert zich als spannend, provocerend en cool. Apple (‘Think different’) als innovatief en creatief, als een product dat je moet hebben wil je meetellen. McDonnald’s (Í’m lovin’it’) onderscheidt zich in de markt door een niks-aan-de-hand en betrouwbaar all-American-familiegevoel uit te stralen. Nespresso (‘What else?’) positioneert zich als de enige echte manier van koffiezetten. Volkswagen (‘Wie anders?’) plaatst zich met een nagenoeg gelijke positionering boven alle andere merken. Opel (‘Wir leben Autos’) probeert die positionering te overtreffen, maar heeft daar wel de hulp van fotomodel Claudia Schiffer voor nodig.
Nike (‘Just do it’) positioneert zich als spannend, provocerend en cool. Apple (‘Think different’) als innovatief en creatief, als een product dat je moet hebben wil je meetellen. McDonnald’s (Í’m lovin’it’) onderscheidt zich in de markt door een niks-aan-de-hand en betrouwbaar all-American-familiegevoel uit te stralen. Nespresso (‘What else?’) positioneert zich als de enige echte manier van koffiezetten. Volkswagen (‘Wie anders?’) plaatst zich met een nagenoeg gelijke positionering boven alle andere merken. Opel (‘Wir leben Autos’) probeert die positionering te overtreffen, maar heeft daar wel de hulp van fotomodel Claudia Schiffer voor nodig.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.