Hoe verloopt de productlevenscyclus?
We onderscheiden de:
- introductiefase: marktintroductie, opbouw merkbekendheid, groot reclamebudget, weinig winst;
- groeifase:snelle groei omzet, toenemende bekendheid, ontwikkeling merkvoorkeur bij klanten, toenemende winst, toenemende concurrentie;
- volwassenheidsfase: vaste groep klanten, groei stabiliseert of neemt af, oplopende marketingkosten, door o.a. prijsacties, afnemende winst maar nog steeds rendabel;
- verzadigingsfase: markt raakt verzadigd, dalende winst, stijgende marketingkosten om verkoop op pijl te houden en de levenscyclus te verlengen, kosten en opbrengsten niet meer in balans;
- eindfase: vraag naar het product loopt sterk terug onder invloed van dezelfde, maar betere of goedkopere producten, product wordt uit de markt genomen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.