Hoe ontwikkelden de mediabestedingen zich in 2013?

De Nederlandse bruto* mediabestedingen zijn marginaal gestegen in 2013. Onderzoeksbureau Nielsen rapporteerde een kleine groei van 0,4% ten opzichte van 2012. In totaal werd er volgens deze cijfers in 2013 € 6,132 miljard uitgegeven aan reclame.
De afgelopen jaren daalden de bruto mediabestedingen. Toch gaat het niet in ieder kanaal even goed. Zo zagen radio en bioscoop de omzetten dubbelcijferig toenemen, terwijl er bij de publieks- en vaktijdschriften sprake was van een dubbelcijferige daling. Televisie bleef het grootste met een aandeel van ruim 50% en bioscoop de kleinste met een omzet van 12 miljoen.
Overzicht (bron Nielsen):


*) bruto: er is dus er geen rekening is gehouden met alle kortingen en speciale prijsafspraken die gebruikelijk zijn in de mediabranche. Aan de andere kant zijn online bestedingen ook niet verdisconteerd. De bestedingen aan internet daarentegen stegen naar schatting met 8% naar meer dan 1 miljard euro, vrijwel geheel toe te schrijven aan search en display advertising.
Word pro

Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.