Wat houdt de Code voor Alcoholhoudende Dranken in?
De Code voor Alcoholhoudende Dranken is erop gericht overmatig alcoholgebruik te voorkomen door reclame voor drank te beperken. Een van de beperkingen is, dat uitsluitend reclame gemaakt mag worden voor merken, niet voor het gebruik van alcohol als zodanig. De reclame mag daarnaast niet gericht zijn op minderjarigen. Verder dienen sommige reclame-uitingen voorzien te zijn van een educatieve slogan.
In 2014 is de vernieuwde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking getreden. De nieuwe Code kent een aantal aanscherpingen op het gebied van minderjarigen, sportattributen en sociaal en seksueel succes. In vorige Codes was het al niet toegestaan om de suggestie te wekken dat alcoholhoudende drank zou bijdragen aan verhoging van sociaal en seksueel succes, in de nieuwe Code is dat verder uitgewerkt met het expliciet verbieden van bepaalde situaties. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om in een ervoor/erna situatie eerst iemand af te beelden die wat verlegen aan de kant staat en te eindigen met diezelfde persoon met een drankje in de hand die de held van de dansvloer is en door iedereen aantrekkelijk wordt gevonden.
In 2014 is de vernieuwde Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken in werking getreden. De nieuwe Code kent een aantal aanscherpingen op het gebied van minderjarigen, sportattributen en sociaal en seksueel succes. In vorige Codes was het al niet toegestaan om de suggestie te wekken dat alcoholhoudende drank zou bijdragen aan verhoging van sociaal en seksueel succes, in de nieuwe Code is dat verder uitgewerkt met het expliciet verbieden van bepaalde situaties. Zo is het bijvoorbeeld niet toegestaan om in een ervoor/erna situatie eerst iemand af te beelden die wat verlegen aan de kant staat en te eindigen met diezelfde persoon met een drankje in de hand die de held van de dansvloer is en door iedereen aantrekkelijk wordt gevonden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.