Wat is de snelste weg naar het juiste reclamebureau?
Deze eenvoudige checklist voor MKB-bedrijven maakt het kiezen van een reclamebureau een stuk eenvoudiger:
- Stel een reclamebudget vast;
- Stel vast wat van het bureau wordt verwacht (alleen creatie of ook strategie, mediainkoop, of bv. kennis en ervaring op het gebied van sociale media);
- Ga op zoek naar kleine of middelgrote bureaus (kleine bureaus zijn goedkoper en flexibeler, maar kunnen ook te klein zijn voor de betreffende opdracht. Eventueel ontbrekend specialisme kan ergens anders worden ingekocht);
- Maak een shortlist van hooguit vijf bureaus en ga bij ze op de koffie. Laat u informeren over hun portfolio;
- Nodig daarna twee bureaus uit bij u langs te komen;
- Geef de uitgenodigde bureaus een heldere, goed doordachte briefing en vraag om een campagnevoorstel;
- Betaal voor deze zogenaamde pitch een redelijke honorering. De concurrentie tussen de reclamebureaus is vaak groot. Veel bureaus bieden daarom een gratis pich aan;
- Kies met welk bureau u in zee gaat en sluit een contract af op basis van de VEA-leveringsvoorwaarden, ook al is het desbetreffende bureaus daarvan geen lid.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 271 vragen en antwoorden over Reclame Basics.