Wat moet in een klokkenluidersregeling staan?
Per 1 juli 2016 is elke organisatie met vijftig werknmers of meer wettelijk verplicht om een interne meldregeling te hebben. Die zogenoemde klokkenluidersregeling geeft werknemers de mogelijkheid om melding te maken van (mogelijke) misstanden in de organisatie. In een goede meldregeling horen in elk geval de volgende onderdelen thuis:
- Advies rond de melding: een werknemer moet advies kunnen inwinnen over zijn melding van een mogelijke misstand bij iemand met een geheimhoudingsplicht, zoals een advocaat of vertrouwenspersoon;
- De regeling moet openstaan voor iedereen die binnen de organisatie werkt;
- Routes voor interne meldingen: werknemers moeten de vrijheid hebben om een keuze te maken bij wie ze een misstand melden;
- Onderwerpen waarover een werknemer melding kan maken. Denk aan fraude, corruptie of gevaar voor milieu of volksgezondheid;
- Werkwijze voor melding van onregelmatigheden. Het gaat dan om minder ernstige zaken zoals schending van interne regels of afspraken;
- Waarborg voor de vertrouwelijke behandeling van een melding van misstanden;
- Waarborg voor onafhankelijk onderzoek naar de mogelijke misstand;
- Manier waarop de melder (klokkenluider) wordt betrokken;
- Bescherming tegen benadeling van de melder, zoals pesten of ontzegging van promotie;
- Duidelijkheid over wanneer en waar een werknemer extern melding kan maken.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Fraude - Forensic Services.