Wat is spoofing?
Fraudeurs benaderen organisaties telefonisch, zogenaamd uit naam van een klant of leverancier, met de mededeling dat facturen in het vervolg een andere lay-out en rekeningnummer hebben. Hierbij maken ze gebruik van een vals telefoonnummer (ook wel spoofing genoemd) om de pakkans te verkleinen. Ze kunnen er echter ook voor zorgen dat de nummerherkenning het telefoonnummer van de bestaande relatie weergeeft. Omdat het lijkt te gaan om een mededeling van een bestaande relatie, valt het binnen de meeste organisaties pas laat op dat de vernieuwde factuur in feite een spookfactuur is. Vaak komen ze er pas achter dat ze zijn opgelicht als de eigenlijke bestaande klant of relatie aan de bel trekt omdat zijn facturen niet betaald worden.
Attendeer medewerkers er dus op dat zij niet alleen alert moeten zijn op spookfacturen maar ook op de telefonische benadering van de fraudeurs. Controleer opgegeven banknummers extra, bel de klant terug om te verifiëren of deze daadwerkelijk gebeld heeft en of het rekeningnummer inderdaad gewijzigd is en vertrouw niet op de nummerherkenning.
Attendeer medewerkers er dus op dat zij niet alleen alert moeten zijn op spookfacturen maar ook op de telefonische benadering van de fraudeurs. Controleer opgegeven banknummers extra, bel de klant terug om te verifiëren of deze daadwerkelijk gebeld heeft en of het rekeningnummer inderdaad gewijzigd is en vertrouw niet op de nummerherkenning.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Fraude - Forensic Services.