Wie neemt de kosten van eHerkenning?
Sinds 2020 is de eHerkenning deels verplicht voor werkgevers die zelf hun loonaangifte doen en ondernemingen die aangifte vennootschapsbelasting doen. Eenmanszaken kunnen aangifte blijven doen door in te loggen met hun DigiD. In tegenstelling tot DigiD kost het aanschaffen van een eHerkenningsmiddel geld. Er is een speciale eHerkenning die alleen te gebruiken is voor het doen van aangifte, en dáárvan worden de kosten vergoed. Ondernemingen die eHerkenning ook ergens anders voor gebruiken, ontvangen dus geen compensatie. Daarmee vallen werkgevers in principe af, omdat zij de eHerkenning nodig hebben om in te loggen bij het werkgeversportaal van UWV.
Ondernemers die de eHerkenning alleen nodig hebben voor de aangifte en al een ‘ruimere’ eHerkenning hebben gekocht, kunnen die downgraden om alsnog compensatie te krijgen. Er is geen onderscheid in bedrijfsgrootte. De compensatie is een standaardbedrag van € 24,20 per jaar inclusief BTW. Dat is momenteel de laagste prijs voor een 3-jarig contract.
Ondernemers die de eHerkenning alleen nodig hebben voor de aangifte en al een ‘ruimere’ eHerkenning hebben gekocht, kunnen die downgraden om alsnog compensatie te krijgen. Er is geen onderscheid in bedrijfsgrootte. De compensatie is een standaardbedrag van € 24,20 per jaar inclusief BTW. Dat is momenteel de laagste prijs voor een 3-jarig contract.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.