Kan een fiscale eenheid eHerkenning aanvragen?
Nee, een fiscale eenheid voor de BTW kan niet deze digitale sleutel aanschaffen. De fiscale eenheid is namelijk zelf niet ingeschreven in het Handelsregister en kan daarom zelf geen eHerkenning aanvragen. Daarom moet één van de leden van de eenheid die aanvraag doen. Deze onderneming machtigt dan een werknemer om de aangifte te doen voor de fiscale eenheid. Deze werknemer moet daarvoor binnen het eHerkenningsmiddel bevoegdheid krijgen voor de dienst 'Omzetbelasting voor Fiscale Eenheden'.
Ondernemers kunnen vanaf 2022 niet meer terecht op het 'oude portaal' van de fiscus voor hun BTW-aangifte. Zij moeten overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Dit betekent dat bv’s die zelf aangifte doen eHerkenning moeten hebben om in contact te komen met de Belastingdienst. Als een onderneming de eHerkenning alléén nodig heeft voor de aangifte, kan zij een speciale variant van de digitale sleutel aanschaffen. Dat is de zogenoemde ‘Belastingdienst EH3’. Voor de aanschaf van deze eHerkenning kan de onderneming ook een compensatie aanvragen.
Voor eenmanszaken geldt dat zij kunnen blijven inloggen met DigiD.
Ondernemers kunnen vanaf 2022 niet meer terecht op het 'oude portaal' van de fiscus voor hun BTW-aangifte. Zij moeten overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Dit betekent dat bv’s die zelf aangifte doen eHerkenning moeten hebben om in contact te komen met de Belastingdienst. Als een onderneming de eHerkenning alléén nodig heeft voor de aangifte, kan zij een speciale variant van de digitale sleutel aanschaffen. Dat is de zogenoemde ‘Belastingdienst EH3’. Voor de aanschaf van deze eHerkenning kan de onderneming ook een compensatie aanvragen.
Voor eenmanszaken geldt dat zij kunnen blijven inloggen met DigiD.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.