Moeten webwinkels verplicht verwijzen naar ODR?
Consumenten hebben er een klachtenloket bij gekregen: Online Dispute Resolution (ODR). Dit Europese platform geeft consumenten de mogelijkheid om geschillen met webwinkels op te lossen, zonder dat daar juridische kosten bij komen kijken. De ODR is in het leven geroepen door de Europese Commissie om consumenten te stimuleren vaker over de grens in webwinkels te kopen. Dat gebeurt nu namelijk nog relatief weinig omdat consumenten bang zijn dat zij bijvoorbeeld hun geld niet terug krijgen bij het retourneren. De ODR legt de klacht neer bij een onafhankelijke geschillencommissie die de zaak afhandelt. Die geschillencommissie krijgt negentig dagen de tijd om zich in de zaak te verdiepen. Lukt het niet om tot een oplossing te komen, dan kan de consument er alsnog voor kiezen om de juridische route te bewandelen.
Webwinkels zijn per direct verplicht om op de website te verwijzen naar de ODR. Die verwijzing moet op een makkelijk te vinden plek staan. Neem de verwijzing daarnaast op in de algemene voorwaarden.
Webwinkels zijn per direct verplicht om op de website te verwijzen naar de ODR. Die verwijzing moet op een makkelijk te vinden plek staan. Neem de verwijzing daarnaast op in de algemene voorwaarden.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.