Wat is de elektronische overheid?
Ook de overheid gaat steeds meer digitaal. De dienstverlening richting burgers en bedrijven maakt steeds meer gebruik van digitale middelen. Het systeem hiervoor, eHerkenning, bestaat al sinds 2009. Veel organisaties maken er al gebruik van, omdat ze anders bijvoorbeeld niet kunnen meedingen in een aanbesteding. In Nederland is eHerkenning onder andere nodig om namens een organisatie contact op te nemen met de Belastingdienst en UWV. De digitale sleutel is persoonsgebonden en alleen aan te vragen bij leveranciers die zijn erkend door de rijksoverheid. Gebruikers van eHerkenning zijn zowel private- en overheidsinstanties die eHerkenning als inlogsysteem inzetten op hun platform, als bedrijven, medewerkers en consumenten die zakendoen met deze organisaties. Zo zijn bedrijven die meedingen in aanbestedingen van de overheid op Europees niveau via de website TenderNed al langer verplicht gebruik te maken van eHerkenning. En ook bedrijven in de bouw of horeca die een omgevingsvergunning moeten aan vragen met eHerkenning of aan gastouderbureaus of crèches die personen moeten registreren die werkzaam zijn in de kinderopvang.
De Belastingdienst noemt eHerkenning een ‘digitale sleutel’ waarmee ondernemers op één manier veilig kunnen inloggen bij de overheid, in plaats van verschillende inlogmethodes bij de diverse instanties. Het regelt de authenticatie en de autorisatie. Met andere woorden: het systeem controleert of een gebruiker is wie hij beweert te zijn en of deze bevoegd is.
Ondernemers die met ingang van 1 april 2020 zich hebben aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR) en zelf de omzetbelasting aangeven kunnen daarvoor gebruik (blijven) maken van het bestaande portal, waarvoor geen eHerkenning noodzakelijk is. Ook ondernemers met een eenmanszaak kunnen op Belastingdienst Zakelijk blijven inloggen met DigiD.
Ondernemers moeten vanaf 2022 voor hun BTW-aangifte overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Voor bv’s die zelf aangifte doen geldt dat zij eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau eH3 moeten hebben.
De Belastingdienst noemt eHerkenning een ‘digitale sleutel’ waarmee ondernemers op één manier veilig kunnen inloggen bij de overheid, in plaats van verschillende inlogmethodes bij de diverse instanties. Het regelt de authenticatie en de autorisatie. Met andere woorden: het systeem controleert of een gebruiker is wie hij beweert te zijn en of deze bevoegd is.
Ondernemers die met ingang van 1 april 2020 zich hebben aangemeld voor de kleineondernemersregeling (KOR) en zelf de omzetbelasting aangeven kunnen daarvoor gebruik (blijven) maken van het bestaande portal, waarvoor geen eHerkenning noodzakelijk is. Ook ondernemers met een eenmanszaak kunnen op Belastingdienst Zakelijk blijven inloggen met DigiD.
Ondernemers moeten vanaf 2022 voor hun BTW-aangifte overstappen naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Voor bv’s die zelf aangifte doen geldt dat zij eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau eH3 moeten hebben.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.