Wanneer is een online aanbod bindend?
Verkopers die een product of dienst aanbieden met de bijbehorende prijs, doen daarmee een aanbod. Op het moment dat de klant de aankoop bevestigt door de bestelling te plaatsen wordt er een overeenkomst gesloten. De verkoper en de klant zitten dan aan die overeenkomst vast. Dat betekent dat de verkoper zijn aanbod niet zomaar weer kan intrekken. Bij elektronisch gesloten overeenkomsten is de verkoper echter verplicht de aanvaarding van de koper nog te bevestigen.
Een geldige overeenkomst komt tot stand doordat de ene partij een aanbod doet en de andere partij deze aanvaardt. De overeenkomst is dan bindend voor beide partijen. Om juridisch te kunnen spreken van een aanbod moeten alle ‘essentiële elementen’ van de overeenkomst duidelijk zijn. Essentiële elementen bij vliegtickets zijn bijvoorbeeld de datum, de prijs en de bestemming. Ontbreken een of meer van deze essentiële elementen, dan is er geen sprake van een geldig aanbod, maar slechts van een uitnodiging tot het doen van een aanbod.
Voor elektronisch gesloten overeenkomsten, bijvoorbeeld het doen van een bestelling via een webshop, is voor de totstandkoming van de overeenkomst nog een extra handeling vereist. Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden. En bevestigt de verkoper niet zo snel mogelijk, dan geldt dit als een 'verwerping van de aanvaarding', zodat in het geheel geen overeenkomst tot stand komt. Enige uitzondering is als de klant echt had moeten begrijpen dat het om eenvergissing ging.
Een geldige overeenkomst komt tot stand doordat de ene partij een aanbod doet en de andere partij deze aanvaardt. De overeenkomst is dan bindend voor beide partijen. Om juridisch te kunnen spreken van een aanbod moeten alle ‘essentiële elementen’ van de overeenkomst duidelijk zijn. Essentiële elementen bij vliegtickets zijn bijvoorbeeld de datum, de prijs en de bestemming. Ontbreken een of meer van deze essentiële elementen, dan is er geen sprake van een geldig aanbod, maar slechts van een uitnodiging tot het doen van een aanbod.
Voor elektronisch gesloten overeenkomsten, bijvoorbeeld het doen van een bestelling via een webshop, is voor de totstandkoming van de overeenkomst nog een extra handeling vereist. Als de klant online een bestelling heeft geplaatst (= aanvaarding van het aanbod), dan moet de verkoper deze aanvaarding bevestigen. Zolang de verkoper dit niet heeft gedaan, mag de klant de overeenkomst ontbinden. En bevestigt de verkoper niet zo snel mogelijk, dan geldt dit als een 'verwerping van de aanvaarding', zodat in het geheel geen overeenkomst tot stand komt. Enige uitzondering is als de klant echt had moeten begrijpen dat het om eenvergissing ging.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.