Welke bedenktijd heeft de consument bij een aankoop via het internet?
Recht op bedenktijd (opzegtermijn) van minimaal 14 kalenderdagen gaat in vanaf het moment wanneer het product thuis is ontvangen. Dit geldt onder andere voor het verkopen via internet, e-mail, postorderbedrijf, telefoon en bestelbonnen. De bedenktijd is een periode waarbinnen de klant het aangeschafte product zonder opgaaf van reden of enige verplichting terug kan sturen. Deze bedenktijd is door de wetgever in het leven geroepen omdat de consument het product niet kan bekijken zoals dat in de fysieke winkel wel het geval is. Bij sommige producten of diensten geldt deze bedenktijd niet (bijvoorbeeld indien de iemand een product op maat laat maken, tijdsgebonden producten zoals een e-krant of een mobielabonnement waarmee meteen kan worden gebeld, bederfwaren zoals eten of bloemen, of als een reis wordt geboekt). Er mogen geen kosten voor in rekening worden gebracht of worden geeist dat de verpakking ongeopend moet zijn. Hooguit mag de leverancier de kosten voor het terugzenden doorberekenen aan de consument.
U moet bezoekers van de webwinkel informeren welke bedenktijd u aanhoudt. De bedenktijd wordt van rechtswege verlengd van 14 dagen naar een jaar, indien de leverancier geen schriftelijke/e-mail bevestiging met betrekking tot de aankoop van product of dienst verzendt aan de consument.
U moet bezoekers van de webwinkel informeren welke bedenktijd u aanhoudt. De bedenktijd wordt van rechtswege verlengd van 14 dagen naar een jaar, indien de leverancier geen schriftelijke/e-mail bevestiging met betrekking tot de aankoop van product of dienst verzendt aan de consument.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 236 vragen en antwoorden over Internetrecht.