Wat zijn aanleidingen voor reorganiseren?
De prettige aanleidingen voor reorganiseren zijn een toename van het aantal medewerkers door autonome groei of door overnames.
Minder prettige aanleidingen bezorgen het woord ‘reorganisatie’ zijn nare bijsmaak, maar in de crisis van 2008/’09 verloren sommige bedrijven in één klap rond de helft van hun omzet. Dan moet je wel heel creatief zijn met deeltijd-WW of vrijwillig deeltijdontslag en flinke reserves hebben als je niet tot ontslagen hoeft over te gaan. Een heel grote flexibele schil van medewerkers helpt dan ook, maar op grote schaal met uitzendkrachten, flexwerkers en ZZP-ers werken is geen echt sociaal verantwoorde oplossing en het lijkt niet bevorderlijk voor het innovatievermogen.
Het invoeren van arbeidsbesparende technologie (procesinnovatie, automatisering van productie en logistiek, en meer administratieve ICT) kan ook leiden tot minder arbeidsplaatsen wanneer de vraag hierdoor niet toeneemt.
Het uitbesteden van werk naar toeleveranciers die dat goedkoper of beter kunnen, maakt herverdeling van het resterende werk over de blijvende werknemers nodig. Na de hype van uitbesteden naar lage lonen landen in Oost Europa en vooral Azië komt sinds 2013 overigens een kentering op gang (reshoring), omdat snel stijgende lonen en transportkosten de gehoopte baten doen verdampen.
Minder prettige aanleidingen bezorgen het woord ‘reorganisatie’ zijn nare bijsmaak, maar in de crisis van 2008/’09 verloren sommige bedrijven in één klap rond de helft van hun omzet. Dan moet je wel heel creatief zijn met deeltijd-WW of vrijwillig deeltijdontslag en flinke reserves hebben als je niet tot ontslagen hoeft over te gaan. Een heel grote flexibele schil van medewerkers helpt dan ook, maar op grote schaal met uitzendkrachten, flexwerkers en ZZP-ers werken is geen echt sociaal verantwoorde oplossing en het lijkt niet bevorderlijk voor het innovatievermogen.
Het invoeren van arbeidsbesparende technologie (procesinnovatie, automatisering van productie en logistiek, en meer administratieve ICT) kan ook leiden tot minder arbeidsplaatsen wanneer de vraag hierdoor niet toeneemt.
Het uitbesteden van werk naar toeleveranciers die dat goedkoper of beter kunnen, maakt herverdeling van het resterende werk over de blijvende werknemers nodig. Na de hype van uitbesteden naar lage lonen landen in Oost Europa en vooral Azië komt sinds 2013 overigens een kentering op gang (reshoring), omdat snel stijgende lonen en transportkosten de gehoopte baten doen verdampen.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.