Wat valt er onder besturen?
Besturende activiteiten op kortere en langer termijn duiden we voor het overzicht aan met strategisch regelen, inrichtingsregelen ofwel innoveren en operationeel regelen, ofwel het dagelijks management. Het formuleren van een nieuwe strategie, het daarvoor uitvoeren van omgevingsverkenningen en verzamelen van business intelligence zijn activiteiten die tot strategisch regelen horen.
Bij innoveren onderscheidt men exploratie en exploitatie. Exploratie omvat het zoeken naar en invoeren van radicale innovaties als een nieuwe technologie voor bestaande producten (elektrische auto) en diensten (online beleggen), processen en werkwijzen met inbegrip van ‘nieuwe businessmodellen’. Exploiteren behelst het zoeken naar en invoeren van meer incrementele innovaties in bestaande producten, diensten, markten, processen en werkwijzen.
Operationeel regelen vormt de onderste laag van de besturingsstructuur en die heeft als functie het voortbrengen op de korte termijn te besturen. Er zijn diverse aspecten te regelen, zoals kosten, capaciteit van mens en machine, werktijd en doorlooptijd, kwaliteit en milieu en veiligheid. In deze operationele regelkring hoort ook het continu verbeteren in kleine stappen, ofwel kaizen, thuis. Men werkt volgens een voorschrift, ziet een zich herhalend kwaliteitsprobleem, zoekt en vindt de oorzaak en een oplossing en past de werkwijze aan om het probleem te elimineren.
Bij innoveren onderscheidt men exploratie en exploitatie. Exploratie omvat het zoeken naar en invoeren van radicale innovaties als een nieuwe technologie voor bestaande producten (elektrische auto) en diensten (online beleggen), processen en werkwijzen met inbegrip van ‘nieuwe businessmodellen’. Exploiteren behelst het zoeken naar en invoeren van meer incrementele innovaties in bestaande producten, diensten, markten, processen en werkwijzen.
Operationeel regelen vormt de onderste laag van de besturingsstructuur en die heeft als functie het voortbrengen op de korte termijn te besturen. Er zijn diverse aspecten te regelen, zoals kosten, capaciteit van mens en machine, werktijd en doorlooptijd, kwaliteit en milieu en veiligheid. In deze operationele regelkring hoort ook het continu verbeteren in kleine stappen, ofwel kaizen, thuis. Men werkt volgens een voorschrift, ziet een zich herhalend kwaliteitsprobleem, zoekt en vindt de oorzaak en een oplossing en past de werkwijze aan om het probleem te elimineren.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.