Hoe brengen ontwerpers het primaire proces in kaart?
Het in kaart brengen van het primaire proces gebeurt aan de hand van schema’s. Het is belangrijk om dit systematisch te doen en eerst alleen een rechthoek met links een pijl in en rechts een pijl uit te tekenen. Die pijlen suggereren dat de organisatie een plek in de supply chain inneemt en symboliseren haar primaire orderstroom voor het leveren van X. Waar komen de invoeren vandaan en wat is het (materiaal, informatie, klanten)? Wat gaat er uit (producten, bewerkte informatie, behandelde klanten) en waar gaat dat heen (klanten, markten, landen). Deze eerste stap is nog min of meer onafhankelijk van de omvang van de organisatie. Zowel Ford als een loodgieter met zijn eenmanszaak hebben een invoer, een transformatie en een uitvoer.
De volgende stap levert voor elke organisatie iets anders op. Door stap voor stap in te zoomen krijg je bijvoorbeeld vestigingen te zien, bewerkingen binnen die vestigingen, hoe ze aan elkaar leveren (of niet). Wie één vestiging uit zo’n netwerk wil herontwerpen, moet wel weten hoe die vestiging in de gehele (productie)structuur past en of herverdeling van werk tussen vestiging zou bijdragen aan een slimme structuur.
De volgende stap levert voor elke organisatie iets anders op. Door stap voor stap in te zoomen krijg je bijvoorbeeld vestigingen te zien, bewerkingen binnen die vestigingen, hoe ze aan elkaar leveren (of niet). Wie één vestiging uit zo’n netwerk wil herontwerpen, moet wel weten hoe die vestiging in de gehele (productie)structuur past en of herverdeling van werk tussen vestiging zou bijdragen aan een slimme structuur.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 53 vragen en antwoorden over (Re)organiseren.