Wat zijn de (hoofd)taken van een vertrouwenspersoon?
De drie hoofdtaken van de vertrouwenspersoon zijn:
- Opvangen en begeleiden van medewerkers die last hebben van seksuele intimidatie, pesten, agressie of geweld of discriminatie;
- Voorlichten/informeren van medewerkers over de werkwijze van de vertrouwenspersoon;
- Gevraagd en ongevraagd adviseren van het management over knelpunten in het beleid.
- Verzorgen van eerste opvang van werknemers die zijn lastiggevallen en die hulp en advies nodig hebben;
- Nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
- Slachtoffer informeren over andere oplossingsmogelijkheden, zoals klachtenprocedures;
- Eventueel begeleiden, als de werknemer de zaak aan de orde wil stellen bij een klachtencommissie of leiding van een onderneming;
- Doorverwijzen naar andere hulpverlenende instanties, bijvoorbeeld een mediator;
- Geven van voorlichting over de aanpak van ongewenst gedrag;
- Adviseren en ondersteunen van leidinggevenden en management bij het voorkomen van ongewenst gedrag;
- Registreren van gevallen van ongewenst gedrag.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.