Waar moet ik op letten bij de aanvraag van een offerte van een arbodienst?
Hoe kiest u uit meerdere aanbieders van arbodienstverlening de juiste? Een checklist voor het aanvragen van een offerte:
- Een arbodienst heeft informatie over uw organisatie en medewerkers nodig om een goed onderbouwde offerte te kunnen maken.
- Een organisatie-omschrijving: wie bent u, wat doet u, waar staat u voor (visie, missie), werkt u regionaal, landelijk of internationaal en in welke branche?
- Personeelsinformatie: aantal medewerkers, type dienstverbanden, leeftijdsopbouw, opleidingsniveau(s), verhouding man/vrouw, verzuimgegevens zoals meldingsfrequentie verzuim, cijfers, langlopende verzuimdossiers en WIA-dossiers.
- Hoe is de verzuimbegeleiding nu ingericht? Wordt u volledig ontzorgd door een arbodienstverlener of doet u een deel zelf?
- Wat is uw visie op verzuim, arbo en inzetbaarheid, of wilt u juist door een arbodienst geholpen worden in het scherp krijgen van een nieuwe visie? Denkt u bijvoorbeeld meer aan een eigen regiemodel?
- Waarom bent u op zoek naar een nieuwe arbodienst? Bent u ontevreden over de huidige arbodienst of hebt u er nog geen en zit u met een medewerker die uitvalt en direct hulp nodig heeft?
- Wat verwacht u nog meer van de arbodienst behalve verzuimbegeleiding? Denk bijvoorbeeld aan medische keuringen, RI&E, Preventief Medisch Onderzoek en ondersteuning bij thema’s als vitaliteit bij oudere werknemers en duurzame inzetbaarheid.
- Gaat u gebruik maken van het verzuimregiesysteem van de arbodienst, of heeft u een eigen systeem en wilt u daartussen een koppeling?
- Hoe ziet u verzuimprotocol eruit?
- Welke expertise heeft u in huis? Wat kunt u zelf en wat wilt u inkopen? Wilt u verzuim en preventie onder een dak, of juist los van elkaar inkopen?
- Met welke providers gaat u werken? Misschien wilt u eigen providers inzetten bijvoorbeeld een fysiotherapeut.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 269 vragen en antwoorden over ARBO: Wet- en regelgeving.