Aan welke verplichtingen moet een ondernemer voldoen als hij personeel in dienst neemt?
Als de ondernemer voor het eerst werkgever wordt en dus inhoudingsplichtige wordt, moet hij zich melden bij de Belastingdienst (via formulier ‘Melding loonheffingen aanmelding werkgever’. Vervolgens ontvangt hij van de Belastingdienst:
- een loonheffingennummer, dat nodig is voor de aangifte van loonheffingen (en als vanzelf ook premies voor werknemersverzekeringen);
- een aangiftebrief, waarin staat wanneer deze aangifte moet worden gedaan;
- een brief over de gedifferentieerde premie Werkhervattingskas (Whk). Dat is een premie die iedere werkgever aan het UWV afdraagt voor de Wet Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten en de Ziektewet. De werkgever de premie verlagen door zelf de uitkeringen en de kosten van re-integratie op zich te nemen of door er zich tegen te verzekeren.
- De volgende medewerkers die de werkgever aanneemt, hoeft niet apart te worden aangemeld(behalve als de Belastingdienst dat specifiek opdraagt). de werkgever neemt hen op in de volgende aangifte.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 255 vragen en antwoorden over Loonheffingen.