Definities en afbakening
Sourcing: strategie & beleid
Wat is sourcingsbeleid?
Hoe verhoudt sourcingbeleid zich tot strategie?
Hoe verhoudt sourcingsbeleid zich tot inkoopbeleid, leveranciersbeleid en contracteringsbeleid?
Wat is inkoopbeleid?
Wat is inkoopmanagement?
Wat is leveranciersmanagement?
Wat is contractmanagement?
Wat is leveranciersbeleid?
Wat is contracteringsbeleid?
Make or buy, doelstellingen, niveau
Wat is Knowledge Proces Outsourcing (KPO)?
Wat is een 'make or buy'- beslissing?
Wat zijn motieven voor de make or buy beslissing?
Welk nut heeft het opstellen van een inkoopportfolio bij de make or buy beslissing?
Hoe gebruik ik 'spendmanangement'?
Hoe differentieer ik naar verschillende producten en diensten?
Wat is category management?
Wat is de relatie tussen de make or buy beslissing en mate van decentralisatie binnen een organisatie?
Wat is het belang van requirement-management bij de make or buy-beslissing?
Welke mogelijkheden biedt een multi-vendor strategie?
Welke mogelijkheden biedt offshore sourcing?
Welke mogelijkheden biedt near shore sourcing?
Is ASP en SAAS ook outsourcing?
Wat is business proces outsourcing (BPO)?
Wat is co-sourcing?
Hoe kan ik door outsourcing mijn processen optimaliseren?
Wat is het verschil tussen smartsourcing en outsourcing?
Business case en benefit management
De (on)afhankelijkheid bij klant-leveranciersrelaties
Wat is het verschil tussen een inspanning- en resultaatrelatie?
Welke type afhankelijkheden kun je onderscheiden bij leveranciersrelaties?
Wat is de relatie tussen de outsourcingstrategie en de regie-/demand-organisatie?
Wat is de relatie tussen de outsourcingstrategie en de gewenste mate van afhankelijkheid?
Hoe bepaal ik de positie die de leverancier in de organisatie inneemt?
Wanneer is een goede regieorganisatie van belang?
Welke invloed hebben ontwikkelingen bij de leverancier/klant op de klant-leverancierrelatie?
Waarom is het nadenken over een exitstrategie vóór het aangaan van een contract belangrijk?
Wanneer moet ik gaan nadenken over het vernieuwen van het contract?
Hoe voorkom ik een supplier lock-in?
Wat zijn succesfactoren in klant-leverancierrelaties?
Wat is de essentie van partnership?
Leveranciersmanagement
Wat is het verschil tussen contract- en leveranciersmanagement?
Wat is de relatie tussen leveranciersmanagement en het sourcingsbeleid?
Wat zijn relevante vragen die je jezelf moet stellen bij het inrichten van leveranciersmanagement?
Is het verstandig om inkoop en leveranciers- en contractmanagement in één rol te combineren?
Wat houdt de compliance-regelgeving in?
Wat is vendorrating en wanneer is deze nuttig?
Wat is een Kraljic-matrix?
Wat moet ik zeker niet doen bij een monopolist?
Hoe kunnen verantwoordelijkheden aan de leverancier worden overgedragen?
Outsourcing: methoden en vakorganisaties
Het outsourcingproces; de fasen
Het outsourcingproces: tactische overwegingen
Welke bedrijfsonderdelen lenen zich bij uitstek voor outsourcing?
Wat zijn succesfactoren voor outsourcing?
Wat zijn redenen om te outsourcen?
Waarom is outsourcingeen onderwerp op de agenda van bestuurders?
Welke risico's zijn er bij outsourcing?
Hoe ga ik om met onzekerheid in een outsourcingproject?
Hoe ga ik om met complexiteit van een outsourcingproject?
Welke elementen neem ik mee in een business case?
Gaat de kosten altijd omlaag bij outsourcing?
Welke leveranciersstrategieën zijn er?
Wanneer kies ik voor full sourcing of voor selective sourcing?
Welke informatie heeft een leverancier nodig om een bod uit te brengen?
Hoe definieer ik het eindresultaat bij outsourcing?
Hoe deel ik mijn outsourcing op in logische kavels?
Kan ik het outsourcingsproces tussentijds stoppen?
Het outsourcingproces: selectie
Welke eisen stel ik aan een insourcende partij?
Wat is een request for information (RFI)?
Waaruit bestaat een request for information (RFI)?
Wat is een request for proposal (RFP)?
Waaruit bestaat een request for proposal (RFP)?
Hoe kom ik tot een request for proposal (RFP)?
Hoe krijg ik bij outsourcingsplannen vergelijkbare aanbiedingen?
Welke criteria zijn er bij leveranciersselectie?
Wat zijn gangbare tijdlijnen in een outsourcingproces?
Het outsourcingproces: dealmaking
Wat zijn aandachtpunten bij de onderhandeling?
Hoe bouw ik flexibiliteit in de afspraken met leveranciers?
Welke vergoedingsstructuren zijn er?
Wat zijn gangbare contractperioden bij outsourcing?
Hoe voorkom ik een vendor lock-in?
Wat is een 'best and final offer'?
Wat behelst de due diligence fase?
Maakt een ongeldige clausule het gehele contract ongeldig?
Het outsourcingproces: projectorganisatie (governance)
Het outsourcingproces: projectuitvoering
Het outsourcingproces: ongoing service
Wat is de 'retained' organisatie?
Wat is de regie organisatie (centraal, decentraal, federatief)?
Wat is demand management?
Wat is supply management?
Wat is 'as-is' management?
Wat is 'to-be' management?
Wat is een innovatie board?
Wat is een 'change advisory board'?
Wat zijn change requests?
Wat zijn benchmark mechanismen?
Hoe ga ik om met audits?
Wat is een SAS 70-verklaring?
Het outsourcingproces: inrichten organisatie bij ongoing service
Wat is de relatie tussen het niveau van outsourcen en het type demandorganisatie?
Welke invloed heeft de centrale / decentrale aansturing op de inrichting van de demandorganisatie?
Wat zijn belangrijke taken van een demand organisatie?
Wie stuurt de inhoud en wie de relatie?
Wat zijn relevante stakeholders in een retained organisatie?
Juridische aspecten; belang van contracten
Wat houdt een outsourcingcontract in?
Waarom is een outsourcingcontract belangrijk?
Wat maakt het opstellen van een goed outsourcingcontract zo lastig?
Is elk outsourcingcontract hetzelfde?
Zijn er standaard outsourcingcontracten?
Is een outsourcingcontract hetzelfde als een SLA?
Wie moeten er betrokken worden bij het sluiten van een outsourcingcontract?
Zijn er situaties waarin een eenvoudig outsourcingcontract kan worden gehanteerd?
Wat zijn de belangrijkste zaken die in een outsourcingcontract geregeld moeten worden?
Juridische aspecten; structuur van contracten
Uit welke onderdelen bestaat een outsourcingcontract?
Waaruit bestaat het juridisch deel?
Waaruit bestaat het managementdeel van het outsourcingcontract?
Waaruit bestaat het operationele deel (DAP) van het outsourcingcontract?
Waaruit bestaat het commerciële deel van het outsourcingcontract?
Wat staat er in een mantel- of raamovereenkomst?
Is er verschil tussen een mantel- en een raamovereenkomst?
Is een mantel-contractstructuur handig bij outsourcingcontracten?
Wat staat er in een nadere overeenkomst bij een contract?
Prevaleert een mantelovereenkomst boven een nadere overeenkomst?
Hoe verhouden zich nadere overeenkomsten in een contract onderling?
Kan een nadere overeenkomst nog bestaan als de mantelovereenkomst is weggevallen?
Juridische aspecten; precontractuele fase
Wat is een precontractuele fase?
Wat is er belangrijk aan de pre-contractuele fase?
Wat is een vierhoekenbeding?
Kan ik het risico van de precontractuele fase ondervangen met een vierhoekenbeding?
Wat is een Letter of Intent (LOI)?
Kan ik het risico van de precontractuele fase ondervangen met een LOI?
Wat regel ik allemaal in een LOI?
Zijn er risico’s verbonden aan een LOI?
Wat is een voorovereenkomst?
Wat is het verschil tussen een voorovereenkomst en een LOI?
Juridische aspecten; bijzonderheden outsourcingcontract
Wat zijn de belangrijkste onderhandelingspunten in outsourcingcontracten?
Wat is de transitiefase?
Wat spreken we af over de transitiefase?
Kent ieder outsourcingstraject een transitiefase?
Is het verstandig de transitie in een separate projectovereenkomst te regelen?
Met welke HR-issues moet ik rekening houden?
Wat is een werkgarantie in het kader van outsourcing?
Wat is een terugkeergarantie bij outsourcing?
Wat spreken we af over de arbeidsvoorwaarden van overgaand personeel?
Wat is het omhangen van contracten?
Wat zijn gebruikelijke garanties in outsourcingcontracten?
Wat is een innovatiegarantie?
Wat houdt 'fitness for purpose' in?
Wat spreken we af over de acceptatie na oplevering van een outsourcinsproject?
Wat spreken we af over het beëindigen van het outsourcingcontract?
Wat is een exit-scenario in het kader van outsourcing?
Wat voor verschillende exit-scenario's zijn er zoal rond outsourcing?
Wat moet de insourcer doen aan het eind van het contract?
Wat spreken we af over auditrechten en compliancy bij een outsourcingcontract?
Juridische aspecten; SLA en DAP
Wat is een Service Level Agreement (SLA)?
Hoe komt de SLA die ik afsluit met een insourcer tot stand?
Wat dient er specifiek in een SLA behandeld te worden?
Welke dilemma's doen zich voor bij het afsluiten van een SLA ?
Waaraan moet een service-definitie voldoen?
Aan welk type service (level) management afspraken moet ik denken bij het opstellen van een SLA?
Moet in een SLA ook de bereikbaarheid van de helpdesk worden beschreven?
Waaraan moet de formulering van een service level voldoen?
Aan welke voorwaarden moet de implementatie van een service level voldoen?
Waaraan moet de definitie van een service level voldoen?
Wanneer is het service level over beschikbaarheid onvoldoende gespecificeerd?
Wanneer heeft het service level over beschikbaarheid betrekking op een verkeerd objectniveau?
Wat wordt precies bedoeld met performancegaranties bij outsourcing?
Waaraan moeten goede prestatiegaranties bij outsourcing voldoen?
Wat kunnen partijen doen als zij geen overeenstemming bereiken over concrete performancegaranties?
Over welke andere onderwerpen dienen service levels bij outsourcing overeengekomen te worden?
Wanneer is het object van een service level verkeerd?
Wanneer sluit een service level niet aan op het niveau van de kwaliteitseisen?
Wanneer sluit een service level niet aan qua inhoud op de requirements vanuit het bedrijfsproces?
Wat zijn belangrijke service levels om overeen te komen?
Hoeveel kwaliteitsnormen moet je overeen komen?
Is de Service Definitie onderdeel van de SLA?
Is een SLA ook een outsourcingcontract?
Wat is een DAP?
Juridische aspecten; afspraken over service exploitatie
Wat houdt de service exploitatie fase in?
Waar draait het om in de service exploitatie fase?
Welke eisen worden aan een sanctiebeding in een SLA gesteld?
Wat is het voordeel van een boete met terugverdienregeling?
Wat zijn gangbare aansprakelijkheidsbeperkingen in outsourcingcontracten?
Kan een servicelevel agreement (SLA) zonder een sanctie?
Welke vorm moet een sanctie in een SLA aanemen?
Wat houdt een bonus-malus regeling in outsourcing in?
Hoe verhoudt een bonus-malus regeling zich tot de aansprakelijkheidsbeperking?
Wat is (het belang van) een auditrecht?
Waarom zijn bij IT-outsourcing afspraken over het licentiebeleid/releasebeleid van belang?
Welke afspraken moet ik als outsourcer maken over licentiebeleid/releasebeleid?
Welke verantwoordelijkheden heeft een insourcer inzake beveiliging/bescherming van gegevens?
Wat moet geregeld worden inzake flexibiliteit bij outsourcing?
Wat moet geregeld worden over conformiteit bij outsourcing?
Juridische aspecten; service beëindiging
Juridische aspecten; contractonderhandelingen
Hoe lang duurt een onderhandeling over een outsourcingcontract?
Welke onderhandelingspunten vergen de meeste tijd?
Wie zitten er in een onderhandelingsteam?
Wie voeren de onderhandelingsgesprekken?
Wat is contractmanagement?
Wat is het belang van contractmanagement?
Wat zijn valkuilen door ontbrekend contractmanagement?
Wat zijn belangrijke contractmanagement issues in de uitvoeringsfase?
Hoe organiseer ik contractmanagement in de uitvoeringsfase?
Wat moet ik doen als mijn insourcer onder het afgesproken niveau presteert?
Hoe moet ik mijn insourcer in gebreke stellen?
Kan ik geld terugkrijgen van mijn insourcer als die onder de maat presteert?
Wanneer leidt het overschrijden van een fatale termijn tot een ontbinding van de overeenkomst?
Hoe kan ik het beste omgaan met geschillen met mijn insourcer?