Waarom is het nadenken over een exitstrategie vóór het aangaan van een contract belangrijk?
Een contract is zelden eeuwig. Na een aantal jaren is het proces/product of de klantvraag, dan wel de relatie veranderd, waardoor een andere leverancier wellicht meer toegevoegde waarde levert.
De huidige dienstverlening moet worden afgebouwd terwijl de nieuwe dienstverlening met een andere partij moet worden opgebouwd.
Door dit vooraf contractueel te regelen wordt veel risico voorkomen en zijn omstelkosten ook te calculeren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om vragen als: hoe krijg ik mijn data terug, is de documentatie up to date, krijg ik mijn machines terug, zijn die goed onderhouden, werkt de oude leverancier welwillend mee aan de overgang, et cetera. Ook is een contractueel beschreven exitstrategie toepasbaar bij een tussentijdse beëindiging. Verder moet er bij overeenkomst geregeld te worden welke rechten en plichten na opzegging of afloop van het contract nog van kracht blijven.
De huidige dienstverlening moet worden afgebouwd terwijl de nieuwe dienstverlening met een andere partij moet worden opgebouwd.
Door dit vooraf contractueel te regelen wordt veel risico voorkomen en zijn omstelkosten ook te calculeren. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om vragen als: hoe krijg ik mijn data terug, is de documentatie up to date, krijg ik mijn machines terug, zijn die goed onderhouden, werkt de oude leverancier welwillend mee aan de overgang, et cetera. Ook is een contractueel beschreven exitstrategie toepasbaar bij een tussentijdse beëindiging. Verder moet er bij overeenkomst geregeld te worden welke rechten en plichten na opzegging of afloop van het contract nog van kracht blijven.
Pro-abonnees downloaden gratis het Ebook met 228 vragen en antwoorden over Outsourcing.